Kurs nauczycielski Romana Grzeszykowskiego. Relacja z pierwszego zjazdu. Ryszard Puchalski.
czwartek, 25 września 2008
W dniach 26-27 stycznia b. r. w krakowskiej szkole jogi Sadhana odbył się pierwszy zjazd kursu nauczycielskiego 2008-2010 przygotowującego do egzaminu na stopień Introductory I, II prowadzonego przez Romana Grzeszykowskiego. Obecna edycja kursu organizowana jest wg nowej formuły zaakceptowanej przez Komitet Techniczny PSJI, co jest korzystniejsze dla uczestników szkolenia.
Po pierwsze odbywa się egzamin wstępny, na którym potencjalni kursanci muszą wykazać się odpowiednim poziomem praktyki (w Sadhanie było to 2 XII 2007 r.); po drugie liczba miejsc jest ograniczona (na pierwszy zjazd zgłosiły się 23 osoby); po trzecie, jeżeli na sali jest ponad dwudziestu uczestników, prowadzącemu pomagają asystenci (u Romka są to Ewa langer-Freindorf i Maciej Wielobób). Wszystkie te zmiany korzystnie wpływają na poziom kursu: nie może się już zdarzyć, że 4/5 uczestników nie wykonuje na środku salamba-śirsasany; nie brakuje potrzebnego sprzętu, a prowadzący wraz z asystentami tak skrupulatnie korygują kursantów, że nikt nie pozwala sobie nawet na moment dekoncentracji. Równie ważnym aspektem takiej kameralnej atmosfery jest zindywidualizowane podejście do ucznia (jest na to czas i mogą sobie na to pozwolić prowadzący) oraz brak anonimowości - po pierwszym zjeździe pamiętamy już swoje imiona:)Kto zna Romka z warsztatów, ten wie, jak intensywnie wypełnia on czas na swoich zajęciach. Podobnie jest na kursie 2008-2010. W sobotę cykl zajęć trwał praktycznie dwanaście godzin (z optymalnymi przerwami na posiłki). Zaczęliśmy od blisko trzygodzinnej sesji asan stojących (pierwszy kwadrans w tadasanie był przedsmakiem tego, co nas czekało już do końca). Ponieważ pierwszy rok szkolenia jest poświęcony głównie doskonaleniu praktyki własnej, więc na szlifowaniu podstawowych jej aspektów upłynęły nam sesje asan. W sobotę budowanie od podstaw tadasany (odczuwane głównie w przednich udach i środkowych częściach zewnętrznych krawędzi stóp - zwłaszcza w niedzielę rano!) i próba zobaczenia podstawowych jej elementów w pozornie prostych pozycjach stojących - rzuciły nowe światło na te piękne i jakże stabilizujące asany. Krok po kroku: ustawienie stóp, praca ud, położenie miednicy, pośladków i kości dolnego odcinka kręgosłupa zajmowały nas w utthita-trikonasanie, virabhadrasanie II, utthita-parśvakonasanie, virabhadrasanie I i III. Zrobiona jako ostatnia ze stojących ardha-candrasana, objawiła swe wyciszające właściwości. Jak zwykle pożywny i smaczny obiad z Momo, pozwolił zregenerować siły. Wykład dr Marzeny Jakubczak z zakresu filozofii jogi sprowokował wiele pytań z sali. Obserwacja i korekta w ciągle zmieniających się parach była ciekawym doświadczeniem tego jak obserwujemy innych, jak jesteśmy widziani, w jaki sposób wydajemy polecenia i jak słucha się nam korekty słownej różnych osób. Praktyka własna pod okiem nauczycieli nie była jeszcze końcowym punktem programu. Kolacja - znowu z Momo i w końcu komentarz Maćka i Romka do sutr, próba ich intonowania i tłumaczenie pierwszych czterech wypełniły wieczór. Zmęczeni, ale i zadowoleni z intensywności doświadczeń i doznań, zakończyliśmy dzień krótką medytacją. Niedzielne zajęcia były nieco spokojniejsze (a może to wrażenie po "mocnej sobocie"?). Sesja asan, które dość szybko rozgrzały obolałe ciała, potem przerwa na herbatę i pranajamy - spokojne, delikatne, znów od podstaw. Zakończyliśmy zjazd podsumowaniem, siedząc w kręgu i m. in. zapisując zadania domowe. Chyba najważniejszym jest pisanie szczegółowych raportów tygodniowych(!) z praktyki własnej (z uwzględnieniem czasu poświęconego na: asany, pranayamy, medytacje czy studiowanie tekstów). To bardzo mobilizujące. Dobrze jest też poczuć takie zainteresowanie ze strony nauczyciela naszym samorozwojem.
Praktyka była tak angażująca, że nikt nie robił zdjęć. Zamieszczamy zdjęcia z warsztatu Romka, na którym był autor artykuł - Ryszard Puchalski
(red. JM)
2008 - 2010 KURS NAUCZYCIELSKI, przygotowujący do egzaminu na stopień Introductory I, II; zaakceptowany przez Komitet Techniczny Polskiego Stowarzyszenia Jogi Iyengara prowadzony przez Romana Grzeszykowskiego.
PROGRAM TRENINGU:
Kurs nauczycielski składa się z trzech etapów szkolenia a każdy kończy się egzaminem.
* Pierwszy etap to roczny kurs doskonalący, skoncentrowany na doskonaleniu praktyki własnej, zakończony egzaminem wewnętrznym.
* Na drugi etap szklenia, składa się roczny kurs nauczycielski, obejmujący podstawy teoretyczne jogi, podstawy metodologiczne nauczania, podstawy terapii i anatomii. Po ukończeniu, kursu uczestnicy podchodzą do egzaminu organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Jogi Iyengara, na stopień nauczycielski Introductory I /nauczyciel w trakcie treningu/
* Etap trzeci, będzie pogłębianiem wiedzy z poziomu Introductory I, dokładniej zajmiemy się nauczaniem, oraz praktyką asan z poziomu Introductory II. Kurs kończy się egzaminem organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Jogi Iyengara, na stopień nauczycielski Introductory II /dyplom jest respektowany w całym świecie i ma charakter międzynarodowy/.
WYMAGANIA:
Od kandydatów oczekuje się
* co najmniej 2,5 letniej, regularnej praktyki jogi według metody Iyengara
* listu rekomendacyjnego od dyplomowanego nauczyciela. Wzór formularza rekomendacyjnego dostępny pod adresem: www.szkolajogi.com.pl/joga/formularz.doc.
* członkostwa w PSJI
* w wypadku jeśli nie ma rekomendacji od nauczyciela, rekomendację taką może wystawić nauczyciel prowadzący kurs na podstawie kilkukrotnej obecności na jego zajęciach
* zaliczenia egzaminu wstępnego. Egzamin odbędzie się 2 grudnia o godz. 13.00 w sali Sadhany, ul. Bałuckiego 9, Kraków.
PROWADZĄCY:
Joga - Roman Grzeszykowski
Filozofia Indyjska - dr Marzenna Jakubczak
MIEJSCE KURSU:
Sadhana Szkoła Jogi, ul. Bałuckiego 9, Kraków /Dębniki/
WIĘCEJ INFORMACJI:
Terminy zjazdów, ceny oraz inne szczegóły znajdziecie na:
www.szkolajogi.com.pl/joga/kursy.htm#dosk2008
Tel. 606 582 336, (012) 633 33 39
e-mail: sadhana@szkolajogi.com.pl