Swami Atmaramanada, Yoga-Acharya - wywiad
wtorek, 19 czerwca 2007
Swami Atmaramanada, Yoga-Acharya, jest wieloletnim uczniem i bezpośrednim asystentem Swamiego Vishnudevanandy. Kieruje Centrum Sivananda Yoga Vedanta w Berlinie, oraz odpowiada za pracę i rozwój ośrodków na terenie Europy Wschodniej. Utalentowany wykładowca, praktykujący nauczyciel, mnich, którego serdeczne usposobienie i niecodzienna charyzma przyciągają wielu ludzi szukających swojej ścieżki rozwoju duchowego. Prowadzi kursy dla nauczycieli i nauczycieli zaawansowanych na całym świecie, znany jest jako "podróżujący Swami". Za Swamim Sivanandą, swoim wielkim mistrzem powtarza, że "uncja praktyki jest warta tyle co tony teorii". Jego życie jest potwierdzeniem ścieżki miłości i oddania ludziom.
Swami, większość czytelników portalu Joga-Joga jest związanych z metodą nauczania jogi według Iyengara. Na czym polegają podobieństwa i różnice pomiędzy metodami Sivanandy a Iyengara?Zarówno metoda Sivananda Jogi jak i Iyengara są klasycznymi formami jogi opartymi na świętym tekście JogaSutr Patandżalego. W przeciwieństwie do praktyki Iyengara, w praktykowaniu jogi wg. Sivanandy nie korzysta się z dodatkowych pomocy (kostki, paski itd.). Przyczyną tego jest przekonanie, że należy pozwalać na swobodny przepływ energii w trakcie praktyki cyklu asan bez takich zakłóceń jak ustawianie pomocy itp. W praktyce według Sivanandy trwanie w asanach jest dosyć długie (w zależności od stopnia zaawansowania ćwiczących). Prowadzi to do pogłębienia korzystnych efektów i wprowadza w stan medytacyjny. Jak rozpoczęła się Twoja praktyka? Jak to się stało, że wybrałeś przekaz Jogi w tej właśnie linii? I w końcu, dlaczego zdecydowałeś się poświęcić całe swoje życie Jodze i zostałeś Swamim?
Praktykę rozpocząłem w 1988 roku. W tym czasie cierpiałem z powodu stresu, a praktyka Jogi według Sivanandy oferowała doskonały system relaksacji i redukcji stresu. Nigdy nie próbowałem zmieniać metody, ponieważ ta była dla mnie znakomita.
W tym samym czasie studiowałem filozofię i zrozumiałem głębokie znacznie naszego życia: uświadomienia sobie tego, kim jestem. Joga sprawiła, że moje życie stało się niezwykle pełne i satysfakcjonujące, dlatego postanowiłem poświęcić je nauczaniu jogi, praktykowaniu medytacji i służbie ludzkości.
Jesteś Swamim, który wiele podróżuje. Kiedy rozmawialiśmy dwa tygodnie temu wspomniałeś, że jesteś w Rosji, w następnych dniach wybierałeś się do Francji, Austrii i na Litwę. Dwa razy do roku odwiedzasz Polskę. Prowadzisz wykłady dla nauczycieli na całym świecie. Ile krajów odwiedzasz każdego roku? Do ilu z tych krajów powracasz regularnie? I czy istnieje takie miejsce na świecie, które uważasz za swój “dom", i w którym możesz odpocząć po licznych podróżach?
Swami Vishnudevananda, mój nauczyciel, uważał za swoją rodzinę cały świat i nieustannie podróżował, aby nauczać technik jogi gdzie tylko było to możliwe.My, Swamowie przez niego inicjowani, idziemy w jego ślady. Dlatego każdego roku kilkakrotnie odwiedzam Austrię i Francję, aby prowadzić zajęcia na kursach dla nauczycieli Jogi. Każdego roku jestem w Indiach, przez miesiąc w zimie i przez cały listopad, aby prowadzić hinduskie pielgrzymki. Odpowiadam także za promowanie nauczania Jogi w krajach Europy wschodniej: odwiedzam więc przynajmniej raz do roku Polskę, Litwę, Rosję i Estonię. Po skończonych podróżach powracam zazwyczaj do Berlina, który jest moją bazą. Odpoczywam w aszramach w Reith (Austria)lub w Orleanie (Francja). W jaki sposób współcześni ludzie, posiadający rodziny i dzieci mogą czerpać korzyści z Jogi? Jakie wartości Jogi mogą ich wesprzeć i pomóc w lepszym życiu?
Zwykła praktyka Jogi (asany (postawy), Pranayama (oddychanie)i relaksacja pomogą zarówno młodym jak i starszym osiągnąć doskonałe zdrowie. Najistotniejszą wartością jogiczną jest konfrontowanie się ze wszystkimi sytuacjami, jakkolwiek nie byłyby one trudne, z pozytywnym nastawieniem. W szkołach Jogi popularyzowana jest głównie Hatha-joga, jedna z ośmiu ścieżek Raja Jogi. Co powinna zrobić osoba zainteresowana filozofią i innymi aspektami Raja Jogi?
Zawsze jest dobrze zacząć od Hatha-jogi. Pozwoli to na przygotowanie ciała i umysłu na inne praktyki Jogi. Następnym krokiem jest właściwa dieta wegetariańska. Wtedy odczujemy naturalną potrzebę medytacji, która jest główną praktyką Raja Jogi, a podstawowe pytania Jinana Jogi: “kim jestem", “jaki jest cel i zamysł naszego życia" nabiorą swojego prawdziwego znaczenia. Ludzie często czują się zagubieni i szukają wsparcia moralnych autorytetów, guru. Ale krok po kroku okazuje się, że moralne autorytety upadają, a guru nie nadążają za szybkim tempem świata. Co być poradził ludziom, którzy szukają swojej drogi?
Podstawowe jogiczne zasady prostego, pełnego znaczenie życia są tak samo słuszne teraz jak i niegdyś. Ludzie muszą się rozejrzeć dookoła za przykładem tych, którzy wiodą pozytywne życie działając na rzecz światowego dobra. Wtedy będą mogli wybrać ścieżkę, która będzie spełniania ich potrzeby. Czy mógłbyś podać naszym czytelnikom proste wskazówki jak polepszyć poranne samopoczucie czy też pozbyć popołudniowego kryzysu w 15 minut? :-)
Najskuteczniejszą metodą jest Joga. Jeśli wykonasz kilka rund powitania słońca, kilka asan, nieco pranayam i głęboko się zrelaksujesz (wszystko to można zrobić w 15-20 minut), twoja energia niesłychanie wzrośnie a nastrój się poprawi. Jak przekonałbyś typowego pracownika biurowego lub gospodynię domową, aby zaczęli ćwiczyć Jogę zamiast różnych odmian fitness?
Cóż, po pierwsze nie ma potrzeby nikogo przekonywać. Każdy może wybrać to, co mu najbardziej odpowiada. Po drugie można zarówno uprawiać fitness jak i ćwiczyć jogę (pod warunkiem, że nie wykonujemy obu rodzajów ćwiczeń w tym samym czasie). Wreszcie, chciałbym zasugerować, że jeśli ktoś cierpi z powodu nadmiernego stresu, ma bóle pleców, głowy, wysokie ciśnienie, kłopoty z trawieniem, to Joga jest absolutnie dla niego wskazana. Zadziała jak lekarstwo, ale bez skutków ubocznych. Jaka jest Twoja osobista definicja Jogi? Gdybyś został poproszony o jej podanie, co byś powiedział?
Joga oznacza zdrowie, harmonię i spokój. Techniki Jogi pokazują drogę do osiągnięcia zdrowia i spokoju umysłu. Jakie lektury są Twoją inspiracją? Czy masz czas na czytanie książek innych niż te poświęcone Jodze?
Moje życie uległo zmianie pod wpływem wykładów z Vedanty, prowadzonych przez mojego nauczyciela, Swamiego Vishnudevanandę. Czytam biografię joginów i świętych, a także książki psychologiczne. Jak powstał pomysł zorganizowania kursu nauczycielskiego (TTC - Sivananda Yoga Teachers Training Course) w Polsce? Jakie są przyczyny, dla których zaczęto organizować takie kursy w krajach Europy Wschodniej?
Swami Vishnudevananda zorganizował pierwszy kurs nauczycielski w 1969 roku, po tym jak doświadczył przerażającej wizji wojen. Opracował kurs, na którym w ciągu jednego miesiąca każdy może nauczyć się wszystkich technik Jogi, aby doświadczyć spokoju i przełamywania wewnętrznych barier. Później kurs zawitał do krajów Europy wschodniej: dwukrotnie w 2005 i 2006 roku został zorganizowany na Litwie. W tym roku kurs odbędzie się w Ustce, w Polsce. Wielu polskich joginów, którzy wcześniej wzięli udział w TTC, pomaga w organizacji tego wydarzenia. Centrum koordynującym jest Berlin (Niemcy).
Strona internetowa kursu: http://www.sivananda.org/berlin/ttc/poland/pl/ Jeśli czytelnicy portalu mieliby jakieś pytania związane z tym wywiadem, czy znalazłbyś czas, aby na nie odpowiedzieć?
Tak, jeśli mi tylko pozwolą na to moje obowiązki.
Opracowanie: ishwari, omkar
Tłumaczenie: ishwari
http://www.sivananda.org/
Kilka słów o Sivananda jodze:
W początkach pierwszej połowy dwudziestego wieku, wielu z hinduskich mistrzów Yogi uznało, że Zachód jest gotowy na przyjęcie wiedzy na temat tej uniwersalnej nauki. Pośród propagatorów Yogi na zachodzie znaleźli się tacy mistrzowie i ich uczniowie jak Swami Vivekandanda, Sri Auro-bido, Paramahansa Yogananda i Swami Sivananda.
Swami Sivananda znany jest na całym świecie dzięki niestrudzonej działalności edukacyjnej i publicystycznej (jest autorem ponad 300 tytułów), a także obfitej korespondencji, która miała na celu indywidualne wsparcie i pomoc dla tych, którzy nie mogli mieć z nim osobistego kontaktu.
W Polsce adresatem jego listów był pan Tadeusz Pasek, jeden z pierwszych propagatorów Yogi. W 1957 roku Swami Sivanada wysłał jednego ze swych uczniów, Swamiego Vishnudevanandę do USA z misją rozpowszechniania systemu nauczania integrującego główne ścieżki Yogi. W 1959 roku, Swami Vishnudevanada założył pierwsze centrum Yogi Sivanada Vedanta; w 1970 roku pierwsze centrum europejskie. Organizacja Sivananda Yoga Vedanta jest uważana za jedną z niewielu na świecie, która podtrzymuje sposób praktykowania wszystkich aspektów klasycznego nauczania zintegrowanej Yogi.
Opracowanie: ishwari