PAWI TRON, fragmenty
środa, 15 października 2008
Bezpośrednie spotkanie z Tadż Mahalem przyprawia o zawrót głowy - bo to doprawdy cudowne zjawisko, zawieszone między rzeczywistością i nierzeczywistością, w niewiarygodny sposób opierające się wszystkim banałom, które o nim napisano...Z każdą godziną upływającego popołudnia tajemnica będzie się pogłębiać. Na czym ona polega? Cokolwiek można by powiedzieć, na pewno jest to rdzennie indyjskie zagadkowe zjawisko, które zawiera w sobie całą historię a jednocześnie wymyka się kategoriom czasu.
Dwunastu derwiszów może spać pod jedna derką, ale dla dwóch królów jedno królestwo jest za małe - głosi przysłowie WschoduProlog.Tadż Mahal
Dzieje królów zawsze były widowiskiem przeznaczonym dla całego świata. Publicznością w tym teatrze jest potomność urzeczona wydarzeniami, których sens wydaje się jej szczególnie doniosły, ponieważ aktorzy byli ludźmi wielkiego formatu. W historii Mogołów indyjskich występuje to wyjątkowo wyraźnie, gdyż nie tylko zawładnęli oni swą sceną niepodzielnie, ale byli także własnymi scenografami, tworząc dzieło sztuki rozpoznawalne na pierwszy rzut oka niemal przez każdego człowieka na świecie - mauzoleum Tadż Mahal. Tylko takie dzieło jak Tadż Mahal mogło służyć za kurtynę zasłaniającą tajemnicę ich pochodzenia oraz ogromu ich sukcesu i klęski. Dynastia ta sprawowała faktyczne rządy w Indiach przez niespełna dwieście lat - kroplę w dzbanie indyjskiej wieczności, ale dla subkontynentu był to wstrząs, którego posępne skutki trwają do dziś. W 1526 roku okrutni nomadzi, Mogołowie,



Waldemar Hansen
Pawi Tron. Dramat Indii Wielkich Mogołów.
Państwowy Instytut Wydawniczy. Warszawa 1987