Joga anubhawa czyli doświadczanie procesów jogicznych. Krzysztof Stec.
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Joga anubhawa czyli doświadczanie procesów jogicznych. Krzysztof Stec.

piątek, 7 czerwca 2013

Krzysztof Stec

Całe nasze życie jest wypełnione stresem. Staje się ono coraz bardziej napięte przez niepohamowany wzrost technologii w najróżniejszych dziedzinach. Nie ma skutecznych leków przeciwko stresowi. Z tego względu współczesna medycyna szuka innych rozwiązań takich jak komplementarne czy alternatywne metody zwalczania stresu. Joga została zaliczona do tych metod. Dlatego niektóre prestiżowe ośrodki medyczne w Ameryce i w Indiach zaczęły włączać się do badań nad jogą.

W większości systemów medycyny komplementarnej czy alternatywnej, terapeuta używa jakiejś techniki leczenia lub terapii. Lekarze także używają instrumentów i aparatów. Natomiast w jodze jest położony nacisk na "edukację", "uczenie się" i "praktykę własną". Z tego względu terapia techniką jogi może być nazwana pewnym rodzajem "psychomotorycznej" a także "motoryczno-psychicznej" czynności. Z tego punktu widzenia terapia jogą ma zupełnie odmienny status w porównaniu z innymi systemami komplementarnych terapii.

Kiedy wstrzymamy naturalne reakcje sensoryczno-motoryczne, które prowadzą do wyłączenia się ze świata zewnętrznego, to możemy z łatwością doświadczyć ruchów ciała i powietrza, jakie mają miejsce w normalnym procesie oddychania. Te ruchy ciała i powietrza mogą poprowadzić nas także w kierunku kontroli innych obszarów wewnątrz i na zewnątrz naszego ciała. Takie podejście poznawcze mogłoby być z dużym pożytkiem wprowadzone do naszego systemu wychowawczego oraz wykorzystane w skutecznej walce ze stresem.

Technika ta mogłaby być wdrażana jako psycho-motoryczny trening w kontrolowaniu stresu. W podejściu Anubhawa Jogi podkreślane jest znaczenie bezpośredniego osobistego doświadczenia. I tak zwraca się tu uwagę na: świadomość ciała, świadomość oddechu, “świadka" przepływu myśli i uczuć, rozróżnianie ćwiczenia od asany, dystrybucję masy ciała w asanach siedzących i stojących, bada się różnicę między zginaniem i rozciąganiem, doświadczanie wpływu asan na krzywizny kręgosłupa, badanie wpływu asan na ruchy oddechowe, wpływ ruchów oddechowych na świadomość ciała, wielokierunkowy charakter powiększania się i pomniejszania obszarów wewnątrz ciała, napełniania i opróżniania z jam ciała, wpływ ruchów oddechowych na różne ośrodki funkcjonalne, pracę z dobrowolnym oddychaniem i określenie jego wpływu na kręgosłup, zmiany ciśnienia podczas zatrzymania oddechu, z rozróżnieniem na pozytywnych i negatywnych zmian ciśnienia przy wykonywaniu takich technik jak Kapalabhati, Uddijana, Nadi Śuddhi oraz innych oddechów jogicznych z zatrzymaniem powietrza; badanie wpływu prostych mantr oraz starożytnej techniki fitnesu o nazwie Suryanamaskar. Krótko mówiąc Joga Anubhawa zaleca użycie własnego wysiłku jako formy terapii, aby osiągnąć nasz naturalny stan dobrego zdrowia i wolności od stresu.

Twórcą tego unikalna empirycznego podejścia jest jogacharja Dr, Mukund V. Bhole, obecnie emerytowany dyrektor badań nad jogą w Instytucie Kaivalyadhama, Lonavla w Indiach.

Anubhawa

To jest sanskryckie słowo wybrane przez Dr. M.V. Bhole by opisać jego podejście do jogi jako narzędzia edukacyjnego i terapeutycznego, jak również jest to sztuką i nauką o samorealizacji (poznawaniu jaźni). Jedno ze znaczeń słowa anubhawa to odczuwanie, czucie i przeżywanie. W tym rozumieniu, doświadczanie własnych ruchów oddychania w prostych pozycjach jest stosowane do łagodzenia napięcia fizycznego i poprawienia funkcjonalnej nierównowagi w organizmie, dla rozwoju większej samoświadomości (świadomości jaźni) i do medytacji. Studentom i pacjentom pomaga się zrozumieć mechanikę oddychania i skorygować niedoskonałości zauważone przed rozpoczęciem pracy z wybranymi technikami jogi.

Ta praca nad oddychaniem, asanami i pranajamami jest oparta na dogłębnej analizie podstawowych tekstów jogi, zwłaszcza Jogasutr Patańdźalego i Hathapradipiki Swatmaramy, a także współczesnej anatomii i fizjologii.

O podejściu techniki Anubhawa

Uczymy się radzić sobie z barierami samorealizacji

Uczymy się pracować zgodnie za następującymi zasadami:
7 horyzontalnych segmentów ciała
5 wertykalnych płaszczyzn ciała
Doświadczanie strukturalnych, funkcjonalnych, percepcyjnych, analitycznych i behawioralnych podstaw naszej egzystencji
Rozpoznanie braku równowagi i uczenie się jak go usunąć za pomocą prostych pozycji ciała (a nie postaw, póz czy ćwiczeń)
Nauka technik oddychania zgodnych z mechaniką oddychania (nie poprzez dobrowolnie wstrzymywania oddechu)
Ponowna analiza doświadczeń związanych z ostatnimi wydarzeniami /praktykowaniem technik
Nauka myślenia i zachowania się w sposób bardziej uniwersalny

Uczymy się pracy ze świadomością:

Uczymy się przenieść z przestrzeni zewnętrznej do wewnętrznej przestrzeni
Tylko stymulacja proprioceptywna i wisceroceptywna, bez stymulacji z pięciu zewnętrznych zmysłów
“Obserwator" lub “świadek" zamiast sprawcy / wykonawcy / czy kogoś odczuwającego np. radość
Rozróżnienie między działaniem, aktywnością i funkcją w działalności psycho-fizycznej systemów nie związanych z oddychaniem jak i układem oddechowym
działalności psycho-fizycznej systemów nie związanych z oddychaniem jak i układem oddechowym
Postrzeganie niezróżnicowanego światła i niezidentyfikowanych wibracji dźwiękowych

Uczymy sie przejścia z jednego stanu do drugiego

Nasz nowy wzorzec pracy przenosi nas od:
Aktywnego do pasywnego
Ćwiczenia do pozycji
Ruchów nie związanych z oddychaniem do oddychania
Aktywności kory mózgowej do aktywności ośrodków podkorowych
Vyany do prany/apany, samany i udyany (nazwy pięciu subtelnych energii, pochodzą z ezoterycznej fizjologii indyjskiej)
Wolicjonalnego działania do przyzwolenia by się coś wydarzyło
Wykonawcy do obserwatora
Zewnętrzego do wewnętrznego
Obiektu do podmiotu
Aktywności mięśni szkieletowych do aktywności mięśni narządów wewnętrznych
Kończyn do tułowia/szyi/twarzy/głowy
Powierzchni ciała do przestrzeni w ciele (jam ciała)
Działania sensoryczno-motorycznego do sensorycznomotorycznej stabilizacji
Aktywności/działania do zachowań
Napięcia mięśni do bazowego tonusu
Poprzez przedmioty przez kończyny do tułowia i ostatecznie do kręgosłupa
Poprzez kręgosłup, następnie do jamy czaszki i poza nią

O jogacharji Dr. M.V. Bhole

Jogacharya Dr Mukund Vinayak Bhole jest międzynarodowym ekspertem w dziedzinie jogi i jednocześnie inspirującym nauczycielem, przeszedł przez konwencjonalne przeszkolenie medyczne. Między innymi swoje medyczne wykształcenie zdobył w Nagpur University a także w najbardziej prestiżowym ośrodku badań fizjologicznych i medycznych A.I.I.M.S. (All India Institute of Medical Sciences) w New Delhi. Jest także lekarzem naturopatii. Specjalizuje się w naukowym nauczaniu pranajamy używając mechaniki oddychania, który to temat badał przez wiele lat w słynnym instytucie Kaivalyadhama w Indiach (www.kdham.com), skąd jako dyrektor badań przeszedł na emeryturę w maju 1995.

Jest on ostatnim żyjącym uczniem dziś już nieżyjącego wielkiego eksponenta jogi XX wieku, Swamiego Kuvalayanandy, pod którego skrzydłami uczył się podstawowych arkanów pracy naukowej nad jogą. Był z nim od roku 1958 aż do śmierci Swamiego w roku 1966. Od 40 lat jeździ i naucza jogę poza granicami Indii, głównie w zachodniej Europie. W listopadzie 2003 roku został przyznany mu przez Instytut Nature Cure & Yogic Sciences prestiżowy tytuł jogacharji na Międzynarodowej Konferencji na temat jogi i medycyny w Bangalore w czasie obchodów Srebrnego Jubileuszu Instytutu. A w styczniu 2004 roku nadano mu doktorat Honoris Causa w naukach jogi w jednym z najbardziej prestiżowych ośrodków badawczych jogi na świecie SVYASA Yoga University (www.svyasa.org), który jest często nazywany mini-harwardem yogi.

Dr Bhole czerpie naukę bezpośrednio z oryginalnych starożytnych tekstów, nie opierając się na tłumaczeniach. Uważa, że w świetle najnowszych osiągnięć w dziedzinie kształcenia i szkolenia, żywa tradycja nauczyciel-uczeń może być kontynuowana oraz że starożytne jogiczne pojęcia należy rozumieć w świetle współczesnej wiedzy psychofizjologicznej.

W ten sposób studenci zdobywają głębsze zrozumienia skutków technik stosowanych w jodze i wynikających z nich stanów świadomości, oraz mogą dowiedzieć się, jak zindywidualizować je dla korzyści własnych i cudzych. Spędzenie czasu z Dr Bhole na studiowaniu znacznie pogłębi wiedzę i zrozumienie każdego poważnego studenta jogi.

Ze względu na podeszły wiek, Dr Bhole jest już po raz ostatni w Europie i zgodził się przyjechać do Polski. Odwiedzi dwa miasta, Poznań i Warszawę.
1 lipca na AWFie w Poznaniu odbędzie się krótki wykład w ramach naukowych poniedziałkowych spotkań w senacie uczelni a w Warszawie planowane są: publiczne wystąpienie na jednej z uczelni w dniu 27 czerwca oraz weekendowe warsztaty w dniach 29 i 30 czerwca.
Osoby zainteresowane poznaniem unikalnej techniki Joga Anubhawa serdecznie zapraszam, w szczególności na dwudniowy warsztat prowadzony osobiście przez Dr. Mukunda Bhole i organizowany przez Stowarzyszenie 3HO Polska. Warsztat odbędzie się przy ul. Zakamarek 61 w Powsinie. Szczegóły już wkrótce na stronie www.3ho.pl oraz pod numerem telefonu 509.035.277 (adres mailowy organizatora 3ho@3ho.pl). Ze względu na specyfikę warsztatu ilość miejsc jest ograniczona.

Krzysztof Stec

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Filozofia Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Filozofia Jogi
Inspiracje
Tak to właśnie działa w jodze. Miejsca, w których napotykasz największy opór, są płaszczyznami, w których odnajdziesz największe wyzwolenie - Rodney Yee
Słowniczek
Loka

Loka - wymiar kosmicznej egzystencji lub rejon świata. Według hinduskiej kosmografii, istnieje siedem głównych rejonów, a każdy z nich odpowiada specyficznemu stanowi świadomości. 1. Satja-loka, "królestwo prawdy", zamieszkiwane przez cztery grupy bóstw, które żyją tak długo jak kosmos; 2. Tapo-loka, "świat ascetyzmu", zamieszkiwany przez ii/y...

Szukaj haseł na literę:
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
sklep
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu