Praktyka uważnego jedzenia - część II. Leszek Mioduchowski
środa, 17 sierpnia 2005
Praktyka Uważnego Jedzenia - to technika, której celem jest radykalne podniesienie sprawności jedzenia. Jest to połączenie postu zupełnego, praktyki asan i pranajamy oraz medytacji jedzenia wg Omraama, w 10-dniowych sesjach, gdzie post zajmuje pierwszych 4-5 dni, medytacja jedzenia - ostatnie 5 dni, a asany i pranajama praktykowane są przez cały czas trwania sesji.
Medytacja Jedzenia jest to wewnętrzna praca skierowana na absorpcję elementów subtelnych zawartych w pożywieniu, z poziomów:
- fizycznego - gruba materia, obszerny ruch, praca mechaniczna,
- fizjologicznego (eterycznego) - biochemia naszego ciała,
- emocjonalnego (astralnego),
- mentalnego - mózg, abstrakcyjne myślenie, umysł,
- kauzalnego (przyczynowego) - strumienie wydarzeń,
- budhialnego - nasze systemy wartości, etyka, moralność,
- atmanicznego, sedno religii.....
Powyższy podział Rzeczywistości na poziomy energetyczne ustawione hierarchicznie pochodzi od Omraama i od Podwodnego (patrz litreratura).Współczesny, stale jeszcze obowiązujący paradygmat naukowy został ukształtowany przez Oświecenie w końcu XVIII wieku. Rozdzieliło ono Sztukę, Naukę i Religię, dotąd ciasno połączone - i chwała mu za to. Do pewnego czasu połączenie to stymulowało rozwój ludzkości, ale potem wymienione składniki zaczęły przeszkadzać sobie wzajemnie. Od Rewolucji Francuskiej każde z tych ważnych aspektów życia społecznego mogło rozwijać się samodzielnie. Niestety, po upływie 200 z górą lat skonstatować należy bardzo nierównomierny rozwój tych trzech sfer - a konkretnie wielki "przerost" nauki (techniki). Nie będzie proste dokonanie harmonijnego ich połączenia, co jest niezbędnym elementem wg Kena Wilbera i innych filozofów współczesnych, do zamknięcia tej fazy rozwoju ludzkości.
Zostawmy zarysowany powyżej problem każdemu z nas oddzielnie a ludzkości w całości, i przejdźmy do bardziej przyziemnego tematu. Zdefiniujmy sobie pewne narzędzie, które będzie używane przez nas w dalszej części pracy.
Popatrzmy na promień białego światła słonecznego. Wydaje się być spójną wiązką energii. W rzeczywistości jednak składa się on z szeregu "pięter", warstw energetycznych, które na zewnątrz dostrzegamy jako barwy. Bardzo konkretnie różnią się one od siebie częstotliwością energii: barwa czerwona ma najniższą częstotliwość energii, a fioletowa - najwyższą. Energia poszczególnych barw ma nieco inne właściwości fizyczne. Nieumiejętność ich rozdzielania to daltonizm....
Podobnie świat wokół nas nie jest jednolitą energetycznie przestrzenią. Nasze życie to energia ruchu i innego typu pracy mechanicznej, energia biochemicznych procesów w naszym ciele, emocje, myśli - działalność umysłu, przeżycia religijne. Wszystko to są "piętra"- przedziały energii znacznie różniących się od siebie... Mamy się nauczyć uważnie je widzieć i oddzielać od siebie, aby móc sensownie i racjonalnie je wykorzystywać. Nie jest to łatwe i większość z nas na początku drogi rozwoju wewnętrznego to "daltoniści"....
Wszystkie starożytne systemy filozoficzne przedstawiały świat jako hierarchicznie ułożoną strukturę.
"Jogasutry" podają następującą hierarchię poziomów Rzeczywistości:
• poziom grubo-fizyczny - anamaja kosza,
• poziom subtelno-fizyczny - pranamaja kosza,
• poziom emocji - manomaja kosza,
• poziom mentalny - widżnianamaja kosza.
Według teozofów oraz Omraama (Aivanhova), Daniła Andrejewa, Awiessałoma Podwodnego i innych, można ten podział poprowadzić dalej:
• poziom fizyczny,
• poziom eteryczny (subtelno fizyczny),
• poziom astralny (emocjonalny),
• poziom mentalny,
• poziom kauzalny,
• poziom budhialny,
• poziom atmaniczny.
Właśnie tym ostatnim modelem będziemy posiłkować się w dalszej części pracy przy omawianiu jedzenia w perspektywie obszerniejszej niż fizyczna, tzn. dotyczącej odżywiania wszystkich poziomów człowieka.Praktyka Medytacji Jedzenia polega na kolejnych pracach z powyższymi poziomami, według konkretnych instrukcji, o czym wspomniane będzie później.
Medytację Jedzenia wykonuje się według metodyki podanej przez Omraama (patrz literatura).
Połączenie dość krótkiego postu zupełnego, specyficznej praktyki asan i pranajamy wg Iyengara oraz Medytacji Jedzenia wg Omraama - jest silne, głębokie i piękne. Jest to właśnie Praktyka Uważnego Jedzenia.
Przebieg kursu Praktyki Uważnego Jedzenia:
wstępne oczyszczenie ciała fizycznego,4-5 -dniowy post oczyszczający,
praktyka asan i pranajamy - prowadzone od początku do końca,
5-dniowa Medytacja Jedzenia, zaczynająca się w połowie, po zakończeniu Postu.
Kurs taki trwa 9-10 dni. Połowę zajmuje Post zupełny, a druga połowa, to specjalny sposób odbudowy (wychodzenia z Postu czyli specjalnego jedzenia) zwany Medytacją Jedzenia. Podczas całego kursu praktykuje się asany i pranajamę wg Iyengara.
Początek Medytacji Jedzenia, a więc dokładnie półmetek Praktyki Uważnego Jedzenia dobierany jest zawsze na fazę Nowiu księżycowego.
Opisze się teraz kolejne elementy wchodzące w skład kursu Praktyki Uważnego Jedzenia.
Techniki oczyszczające
Tradycja jogi proponuje wiele technik oczyszczających. Wspomni się jedynie o tych, które są dostępne dla mniej doświadczonych adeptów jogi, a które będą przeprowadzone w ciągu przebiegu postu.
Aby właściwie zacząć post należy przeprowadzić oczyszczenie całego traktu pokarmowego.Ciało wydala większość trujących substancji przez jelito grube, dlatego też należy postarać się o jego całkowite wypróżnienie.
Dokonuje się to za pomocą lewatywy.
Przepłukiwanie jelita grubego - lewatywa to stary i wypróbowany sposób efektywnego oczyszczenia jelita grubego. Wykonuje się to na początku i potem codziennie w ciągu przebiegu postu.
Jej celem jest pozbycie się trucizn, złogów i śluzów. Jeślibyśmy nie przeprowadzili tego kroku, spowodowało by to wtórne zatrucie.
Na poziomie fizycznym to zatrucie przejawia się migrenami, nudnościami, a na psychicznym (astralnym) - złym nastrojem i depresjami.
Lewatywy wykonuje się codziennie, przez cały czas trwania postu, najlepiej rano, między 5-7 godziną, kiedy jest biologiczny czas jelit. Jelita są wówczas najaktywniejsze, a ich oczyszczanie najbardziej efektywne.
Uddijána bandha (wciągnięcie brzucha) nie jest techniką oczyszczająca w pełnym znaczeniu tego określenia. Jest to bandha - ściągnięcie, zawór, którego opanowanie ma znaczenie przy praktykowaniu pranajamy. Równocześnie oddziałuje również na trakt pokarmowy. Jest to wciągnięcie brzucha, który wyciąga na górę przeponę, podnosi do góry organy brzuszne. Poprawia się tym ukrwienie i perystaltyka jelit. Ta bandha ma również wyraźnie aktywujący wpływ na naszą psychikę. Daje uczucie świeżości i lekkości. Uddijana bandhę przeprowadza się w ciągu postu (zwłaszcza na początku), kiedy chcemy opróżnić jelita, w końcowym etapie wykonywania lewatywy.