Praktyka uważnego jedzenia - część II. Leszek Mioduchowski
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Praktyka uważnego jedzenia - część II. Leszek Mioduchowski

środa, 17 sierpnia 2005

Leszek Mioduchowski

Praktyka Uważnego Jedzenia - to technika, której celem jest radykalne podniesienie sprawności jedzenia. Jest to połączenie postu zupełnego, praktyki asan i pranajamy oraz medytacji jedzenia wg Omraama, w 10-dniowych sesjach, gdzie post zajmuje pierwszych 4-5 dni, medytacja jedzenia - ostatnie 5 dni, a asany i pranajama praktykowane są przez cały czas trwania sesji.

Medytacja Jedzenia jest to wewnętrzna praca skierowana na absorpcję elementów subtelnych zawartych w pożywieniu, z poziomów:

- fizycznego - gruba materia, obszerny ruch, praca mechaniczna,

- fizjologicznego (eterycznego) - biochemia naszego ciała,

- emocjonalnego (astralnego),

- mentalnego - mózg, abstrakcyjne myślenie, umysł,

- kauzalnego (przyczynowego) - strumienie wydarzeń,

- budhialnego - nasze systemy wartości, etyka, moralność,

- atmanicznego, sedno religii.....

Powyższy podział Rzeczywistości na poziomy energetyczne ustawione hierarchicznie pochodzi od Omraama i od Podwodnego (patrz litreratura).
Współczesny, stale jeszcze obowiązujący paradygmat naukowy został ukształtowany przez Oświecenie w końcu XVIII wieku. Rozdzieliło ono Sztukę, Naukę i Religię, dotąd ciasno połączone - i chwała mu za to. Do pewnego czasu połączenie to stymulowało rozwój ludzkości, ale potem wymienione składniki zaczęły przeszkadzać sobie wzajemnie. Od Rewolucji Francuskiej każde z tych ważnych aspektów życia społecznego mogło rozwijać się samodzielnie. Niestety, po upływie 200 z górą lat skonstatować należy bardzo nierównomierny rozwój tych trzech sfer - a konkretnie wielki "przerost" nauki (techniki). Nie będzie proste dokonanie harmonijnego ich połączenia, co jest niezbędnym elementem wg Kena Wilbera i innych filozofów współczesnych, do zamknięcia tej fazy rozwoju ludzkości.
Zostawmy zarysowany powyżej problem każdemu z nas oddzielnie a ludzkości w całości, i przejdźmy do bardziej przyziemnego tematu. Zdefiniujmy sobie pewne narzędzie, które będzie używane przez nas w dalszej części pracy.
Popatrzmy na promień białego światła słonecznego. Wydaje się być spójną wiązką energii. W rzeczywistości jednak składa się on z szeregu "pięter", warstw energetycznych, które na zewnątrz dostrzegamy jako barwy. Bardzo konkretnie różnią się one od siebie częstotliwością energii: barwa czerwona ma najniższą częstotliwość energii, a fioletowa - najwyższą. Energia poszczególnych barw ma nieco inne właściwości fizyczne. Nieumiejętność ich rozdzielania to daltonizm....
Podobnie świat wokół nas nie jest jednolitą energetycznie przestrzenią. Nasze życie to energia ruchu i innego typu pracy mechanicznej, energia biochemicznych procesów w naszym ciele, emocje, myśli - działalność umysłu, przeżycia religijne. Wszystko to są "piętra"- przedziały energii znacznie różniących się od siebie... Mamy się nauczyć uważnie je widzieć i oddzielać od siebie, aby móc sensownie i racjonalnie je wykorzystywać. Nie jest to łatwe i większość z nas na początku drogi rozwoju wewnętrznego to "daltoniści"....
Wszystkie starożytne systemy filozoficzne przedstawiały świat jako hierarchicznie ułożoną strukturę.

"Jogasutry" podają następującą hierarchię poziomów Rzeczywistości:

• poziom grubo-fizyczny - anamaja kosza,

• poziom subtelno-fizyczny - pranamaja kosza,

• poziom emocji - manomaja kosza,

• poziom mentalny - widżnianamaja kosza.

Według teozofów oraz Omraama (Aivanhova), Daniła Andrejewa, Awiessałoma Podwodnego i innych, można ten podział poprowadzić dalej:

• poziom fizyczny,

• poziom eteryczny (subtelno fizyczny),

• poziom astralny (emocjonalny),

• poziom mentalny,

• poziom kauzalny,

• poziom budhialny,

• poziom atmaniczny.

Właśnie tym ostatnim modelem będziemy posiłkować się w dalszej części pracy przy omawianiu jedzenia w perspektywie obszerniejszej niż fizyczna, tzn. dotyczącej odżywiania wszystkich poziomów człowieka.
Praktyka Medytacji Jedzenia polega na kolejnych pracach z powyższymi poziomami, według konkretnych instrukcji, o czym wspomniane będzie później.
Medytację Jedzenia wykonuje się według metodyki podanej przez Omraama (patrz literatura).
Połączenie dość krótkiego postu zupełnego, specyficznej praktyki asan i pranajamy wg Iyengara oraz Medytacji Jedzenia wg Omraama - jest silne, głębokie i piękne. Jest to właśnie Praktyka Uważnego Jedzenia.

Przebieg kursu Praktyki Uważnego Jedzenia:

wstępne oczyszczenie ciała fizycznego,
4-5 -dniowy post oczyszczający,
praktyka asan i pranajamy - prowadzone od początku do końca,
5-dniowa Medytacja Jedzenia, zaczynająca się w połowie, po zakończeniu Postu.
Kurs taki trwa 9-10 dni. Połowę zajmuje Post zupełny, a druga połowa, to specjalny sposób odbudowy (wychodzenia z Postu czyli specjalnego jedzenia) zwany Medytacją Jedzenia. Podczas całego kursu praktykuje się asany i pranajamę wg Iyengara.
Początek Medytacji Jedzenia, a więc dokładnie półmetek Praktyki Uważnego Jedzenia dobierany jest zawsze na fazę Nowiu księżycowego.
Opisze się teraz kolejne elementy wchodzące w skład kursu Praktyki Uważnego Jedzenia.

Techniki oczyszczające

Tradycja jogi proponuje wiele technik oczyszczających. Wspomni się jedynie o tych, które są dostępne dla mniej doświadczonych adeptów jogi, a które będą przeprowadzone w ciągu przebiegu postu.

Aby właściwie zacząć post należy przeprowadzić oczyszczenie całego traktu pokarmowego.
Ciało wydala większość trujących substancji przez jelito grube, dlatego też należy postarać się o jego całkowite wypróżnienie.
Dokonuje się to za pomocą lewatywy.
Przepłukiwanie jelita grubego - lewatywa to stary i wypróbowany sposób efektywnego oczyszczenia jelita grubego. Wykonuje się to na początku i potem codziennie w ciągu przebiegu postu.
Jej celem jest pozbycie się trucizn, złogów i śluzów. Jeślibyśmy nie przeprowadzili tego kroku, spowodowało by to wtórne zatrucie.
Na poziomie fizycznym to zatrucie przejawia się migrenami, nudnościami, a na psychicznym (astralnym) - złym nastrojem i depresjami.
Lewatywy wykonuje się codziennie, przez cały czas trwania postu, najlepiej rano, między 5-7 godziną, kiedy jest biologiczny czas jelit. Jelita są wówczas najaktywniejsze, a ich oczyszczanie najbardziej efektywne.

Uddijána bandha (wciągnięcie brzucha) nie jest techniką oczyszczająca w pełnym znaczeniu tego określenia. Jest to bandha - ściągnięcie, zawór, którego opanowanie ma znaczenie przy praktykowaniu pranajamy. Równocześnie oddziałuje również na trakt pokarmowy. Jest to wciągnięcie brzucha, który wyciąga na górę przeponę, podnosi do góry organy brzuszne. Poprawia się tym ukrwienie i perystaltyka jelit. Ta bandha ma również wyraźnie aktywujący wpływ na naszą psychikę. Daje uczucie świeżości i lekkości. Uddijana bandhę przeprowadza się w ciągu postu (zwłaszcza na początku), kiedy chcemy opróżnić jelita, w końcowym etapie wykonywania lewatywy.

Dżala néti usuwa z nosa śluz a z nim i nieczystości. Technika ta umożliwia odtworzenie oddychania obiema dziurkami nosowymi i w ten sposób przyczynia się do podniesienia jakości naszego zdrowia. Praktykuje się równocześnie z poranną higieną. Zaraz po zakończeniu tej néti, należy parę szybkich wydechów i pozbawić się w ten sposób resztek wody z komór nosowych.

Dżiva mula dhautí (oczyszczenie języka)
jest dalszą z ąatkarma. Pomaga usunąć nalot, pojawiający się na języku. Nalot zawiera martwe komórki i jest dobrą pożywka dla różnych bakterii i innych mikroorganizmów. Zwraca się na to uwagę zwłaszcza podczas postu, kiedy się ciało oczyszcza i nalot pojawia się obficiej. Dhautí wykonujemy z rana, podczas porannej toalety. Bardzo dobrze przeprowadza się to z pomocą małej łyżeczki, której brzegiem ściągamy nalot od podstawy języka ku jego końcu. Odczucie nieprzyjemnego odruchu zwracania z żołądka szybko miną po kilku próbach.

Kapalabhatí zaliczana jest do technik pranajamy. Szybkim, intensywnym wydechem pozbawiamy się kurzu i innych nieczystości z komór nosowych. Praktykujemy w siadzie na początku pranajamy.

Wymienione wyżej metody oczyszczające są dobrą pomocą przy porządkowaniu naszej cielesnej strony, a jednocześnie mają odświeżający wpływ również i na naszą psychikę - "jak na dole, tak i na górze".
Tak na przykład po przeprowadzonej lewatywie jesteśmy naprawdę trochę lżejsi wagowo, fizycznie, ale i nasz umysł staje lekki, pozbawiony negatywnego balastu. Po dobrym oczyszczeniu nosa rozjaśni się i wyostrzy nasz umysł.

Post zupełny

Jest to świadome powstrzymywanie się od przyjmowania jakichkolwiek pokarmów. Pije się jedynie wodę. Są też możliwe tzw. suche posty, podczas których nie pije się żadnych płynów. Są one niebezpieczne i wymagają wiedzy, samopoznania oraz długiej i odpowiedzialnej przygotowawczej praktyki.
Teoretycznie rzecz biorąc (choć zdarzają się przykłady praktyczne!) - post zupełny zaczyna się zaprzestaniem przyjmowania posiłków (co jest połączone ze specjalną procedurą zaczynania postu), a kończy się śmiercią głodową. Nie musi się tak dziać (możliwe jest przejście na inny model zaspokajania potrzeb energetycznych - bezpośrednia absorpcja prany), ale powyższy scenariusz zakończenia postu dotyczy większości ludzi, o czym należy pamiętać zapoznając się z tezami z dalszej części niniejszej pracy.
Okres pomiędzy tymi dwoma zdarzeniami (początek postu i zakończenie śmiercią głodową) dzieli się na:
• post leczniczy
• post wyniszczający
Niezwykle ważny dla postu jest okres odbudowy po poście. Post leczniczy - jest to stan dużych zmian metabolizmu (wewnętrznej organizacji procesów życiowych), w sposób umożliwiający bezpieczne odżywianie każdej komórki ciała ludzkiego oraz umożliwia odprowadzanie produktów przemiany materii.
Odżywianie (dostarczanie białek na potrzeby konstrukcyjne, węglowodanów i tłuszczów - na potrzeby energetyczne, mikroelementów na odtwarzanie składu elektrolitów) - zachodzi dalej, ale odbywa się to w zupełnie inny niż dotąd sposób. Następuje zużywanie nagromadzonych zasobów energetycznych - tkanki tłuszczowej oraz "samozjadanie" białkowej struktury organizmu w kolejności odwrotnie proporcjonalnej do jej ważności dla jego funkcjonowania. Stąd nazwa post leczniczy, bo demontuje on w bezpieczny sposób uszkodzone lub wadliwe części struktury ciała.
Kiedy proces ten przekroczy pewną wartość krytyczną, tzn. kiedy zaczną być rozbierane narządy ważne dla funkcjonowania całości struktury (układ nerwowy, wątroba, serce, nerki) - co ma miejsce zazwyczaj po około 40 dniach postu, wówczas post leczniczy przechodzi w fazę postu wyniszczającego, trwającego dość krótko (2-3 dni), kończącego się śmiercią lub (jeśli zaczniemy odbudowę) niekorzystnymi zmianami trudno odwracalnymi.
Nie miejsce tu na szczegółowe opisywanie metodyki bezpiecznego prowadzenia postu zupełnego (trwającego do naturalnego wyczerpania się czasu postu leczniczego). Warto jednak wspomnieć, że dla bezpiecznego przebiegu postu zupełnego (jak też i krótszych postów) należy podczas trwania postu przeprowadzać różne procedury oczyszczające jelita, język, skórę (szczególnie narządy płciowe, pachy), przyjmując prysznic i stosować kąpiele słoneczne oraz odpowiednie ćwiczenia psycho-fizyczne (najlepiej odpowiednie asany i pranajamy).
Jeszcze bardziej newralgicznym okresem związanym z postem jest okres odbudowy , czas podejmowania jedzenia po poście. Dla uniknięcia komplikacji należy bezwzględnie przestrzegać właściwej metodyki wychodzenia z postu. Odstępstwa od niej mogą być groźne - ze śmiercią włącznie.
Jakkolwiek całkowite oczyszczenie spowodowane odżywianiem wewnętrznym (endoennym) kończy się dopiero po ok. 40 dniach postu zupełnego, to możliwe jest prowadzenie postów krótszych.
Warto wiedzieć, że faza postu leczniczego (kiedy to organizm przestawia się na odżywianie wewnętrzne) nie następuje zaraz po zaprzestaniu dostarczania pożywienia z zewnątrz. Ma miejsce pewna "bezwładność czasowa" wynosząca od 1 aż do 10 dni. Po kilku postach wprowadzających (krótkich) ta "bezwładność" zmniejsza się, ale jeden dzień osiągany jest po zaliczeniu pokaźnej ilości dni krótkich postów przygotowawczych.
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Filozofia Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Filozofia Jogi
Inspiracje
Dobrze wykonane pozycje, akrobatyczne ruchy i poruszające się dłonie pozostaną tylko ozdobnikami, jeśli nie dołączymy skupienia na oddechu, które stanowi serce jogi - Kino MacGregor
Słowniczek
Samadhi

SAMADHI oznacza medytacyjne pochłonięcie. Stan osiągany dzięki wytrwałej praktyce medytacji, polegający na głębokiej koncentracji niezakłóconej zewnętrznymi bodźcami. Samadhi nie polega na izolacji od świata, tylko na takim zjednoczeniu z nim, które wolne jest od lgnięcia do zjawisk. Osoby, które doświadczyły samadhi, tak to opisują: Boskie...

Szukaj haseł na literę:
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
sklep
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu