Wykonuj asanę duszą - B.K.S. Iyengar
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Wykonuj asanę duszą - B.K.S. Iyengar

środa, 22 kwietnia 2015

"Ciało jest łukiem, asana strzałą, a dusza celem (…). Asana musi być prawa i cnotliwa. Gdy rzeki umysłu i ciała zanurzą się w głębinach istnienia, wtedy rozpoczyna się dyscyplina duchowa (...). Musisz czuć swoją inteligencję, swoją uważność i świadomość w każdym centymetrze ciała. Asany nie może wykonywać jedynie twój umysł, a nawet nie twoje ciało. W niej musisz być ty (...). Musisz wykonywać asanę swoją duszą. Jak można wykonywać asanę duszą? - o tym, w inspirującym fragmencie dzieła B.K.S. Iyengara - "Joga światłem życia".

"W praktyce asany i pranajamy powinniśmy mieć wrażenie, że pracujemy nad tym, co zewnętrzne, aby dotrzeć bliżej wewnętrznej rzeczywistości naszego istnienia. Jest to prawdą. Wykonujemy pracę od peryferii do samego środka. Ciało materialne posiada praktyczną, dostępną rzeczywistość. Istnieje tu i teraz i możemy coś z nim zrobić. Jednakże nie wolno nam zapominać, że ta najgłębiej położona część naszej istoty również stara się nam pomóc. Chce wydostać się na powierzchnię i móc siebie wyrazić.

Na przykładzie pozycji trójkąta (trikonasana), zauważamy, że z powodu powiązań pozycji z naszą anatomią, wszyscy wpadamy w te same pułapki. Ciało wydaje się chcieć opadać do przodu w stronę podłogi. Nasze ciało nie chce się otworzyć w ten sposób, jak to widać w perfekcyjnej asanie. Przykładamy się wiec i uczymy, jak poczynić korekty, które spowodują, że nasze ciało się otworzy. Wyciągamy i korygujemy ramię, wydłużamy klatkę piersiową i otwieramy miednicę. W procesie uczenia się otwieramy również umysł i intelekt. Otwarcie jest jak drzwi, a przecież nie ma drzwi, przez które można przejść tylko w jedną stronę. Tak, próbujemy wniknąć do środka, ale co takiego wydobywa się z wnętrza, aby wyjść nam na spotkanie? Jest to światło najgłębiej położonej powłoki szczęśliwości (ananda), które chce rozbłysnąć na zewnątrz. Zwykle jesteśmy jak przysłonięty lampionik; nasze wewnętrzne światło jest niewidoczne. Gdy tworzymy otwarcie, podnosimy przesłonę i światło lampki wydostaje się na zewnątrz.

W związku z tym, powinniśmy też rozważyć, jak serce natury (prakrti) jest chętne do pomocy. Sama siła życiowa natury ma moc inicjacji (prerana), jest siłą napędową, zachętą do tworzenia. Słyszy nasze wołanie i odpowiada proporcjonalnie do siły i stanowczości naszych intencji. Odpowiada na nasz pokaz sił woli, a więc intensywnie praktykującego spotkają wyższe korzyści niż przeciętnego. Istnieje porzekadło: "Bóg pomaga tym, którzy pomagają sami sobie". Jest to również prawdziwe w odniesieniu do natury.

Gdy poprawnie wykonujesz asanę, Jaźń sama się otwiera; joga staję się boska. Tutaj Jaźń wykonuje asanę, nie ciało czy mózg. Jaźń angażuje każdy bez wysiłku por skóry. Gdy rzeki umysłu i ciała zanurzą się w głębinach istnienia, wtedy rozpoczyna się dyscyplina duchowa. Nie istnieje jakaś szczególna dyscyplina duchowa. Gdy doświadczysz pasywności, refleksji, wyciszenia ciała i umysłu, nie zatrzymuj się, idź dalej. Tutaj zaczyna się duchowe doświadczanie jogi. Nie ma wątpliwości, mógłby ktoś powiedzieć, że czytanie świętych ksiąg jest praktyką duchową. Lecz to czego ja uczę jest praktyką duchową w działaniu. (..) używam ciała, aby zdyscyplinować umysł i dotrzeć do duszy. Asany wykonywane z właściwą intencją, pomagają w przemianie; prowadzą osobę od stanu, w którym uświadamia ona sobie jedynie ciało, ku świadomości duszy. Istotnie, jak sam często powiadam, ciało jest łukiem, asana strzałą, a dusza celem.

Asana musi być prawa i cnotliwa. Przez "prawa" rozumiem, że musi być prawdziwa. Nie wolno oszukiwać ani udawać. Musisz wypełnić asaną każdy centymetr ciała, od klatki piersiowej, ramion i nóg po końcówki palców, tak by asana promieniowała od samego środka ciała i wypełniała wszystkie jego członki w przekroju i po obwodzie. Musisz czuć swoją inteligencję, swoją uważność i świadomość w każdym centymetrze ciała.

Przez "cnotliwa" rozumiem, że należy ją wykonywać z właściwą intencją, nie dla ego czy po to by wywrzeć wrażenie, lecz dla Jaźni i aby przybliżyć się do Boga. W ten sposób asana staje się świętą ofiarą. Poddajemy nasze ego. Jest to najwyższe poświęcenie się Bogu (Isvara pranidhana).

Asany nie może wykonywać jedynie twój umysł, a nawet nie twoje ciało. W niej musisz być ty. Musisz wykonywać asanę swoją duszą. Jak można wykonywać asanę duszą? Możemy o to poprosić organ najbliższy duszy - serce. Tak więc cnotliwą asanę robi się sercem, a nie głową. Wtedy nie robisz jej od tak, po prostu, lecz jesteś w niej całym sobą. Wiele osób stara się wymyślić, w jaki sposób wejść w asanę - zamiast tego należy poczuć, jak w nią wejść z miłością i poświęceniem.

W ten sposób wasza praca nad stworzeniem harmonii będzie wypływał z serca, a nie z mózgu. Spokój w ciele jest oznaką wyciszenia duchowego. Tak długo ,jak nie czujesz łagodnego spokoju w ciele, w każdym bez wyjątku stawie, tak długo nie masz szans na wyzwolenie. Tkwisz w niewoli. A więc, gdy wyciskasz z siebie siódme poty i wszystko cię boli, niech twoje serce będzie lekkie i napełni ciało radością. Nie tylko stajesz się wolny, już jesteś wolny. Czy nie jest to coś, czym można się radować? Ból jest tymczasowy. Wolność jest na zawsze..."

- B.K.S. Iyengar,

Opr.: Paulina Szpargała, paulina@joga-joga.pl

<< Sprawdź wybór akcesoriów do jogi >>
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Filozofia Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Filozofia Jogi
Inspiracje
Joga jest metodą naturalnego opanowania niepokoju myśli, który nie pozwala przebłysnąć prawdziwej naturze człowieka - Paramahansa Jogananda
Słowniczek
Saptariszi

Saptariszi (siedmiu mędrców). Starożytna koncepcja wywądząca się z epoki wedyjskiej, zamieszczona w Rygwedzie. W Indiach, siedmiu mędrców znanych jest pod imionami Atri, Gotama, Wasisztha, Wiszwami-lia, Dżamadagni, Kanwa i Bharadwadża. Początkowo utożsamiano ich z siedmioma gwiazdami Wielkiej Niedźwiedzicy, co miało szczególne znaczenie w niektórych rytuałach wedyjskich,...

Szukaj haseł na literę:
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
n
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu