Równowaga czyni harmonię - B.K.S. Iyengar
środa, 20 maja 2015
"Równowaga w ciele jest fundamentem równowagi w życiu (…). Jeśli utrzymujesz równowagę w chwili obecnej, żyjesz w wieczności (…). Aby właściwie rozłożyć energię, należy w każdej asanie rozłożyć oś środka ciała. Jeśli ktoś odchyla się od linii środka, to znaczy, że kieruje się ku przeszłości lub przyszłości. Wznoszenie się w pionie to przyszłość, opadanie w pionie to przeszłość, ruch poziomy to teraźniejszość. Teraźniejszość jest doskonałą asaną..." - o drodze od dualizmu w kierunku jedności, w wybranych fragmentach dzieła B.K.S. Iyengara, "Joga światłem życia".
Dzięki jodze można zacząć w sobie budować doskonałe zrównoważenie obu stron ciała. Każdy z nas zaczyna od nierównowagi, faworyzując jedną ze stron (…). Słabszej stronie należy się nasza szczególna uwaga. Musimy też okazywać jej więcej troski.
Precyzja działania pojawia się, gdy wyzwanie rzucone przez jedną stronę ciała, spotyka się z równym odzewem z drugiej strony (…). Równowagę należy utrzymywać używając inteligencji ciała (niech będzie to instynkt, odczuwanie lub zdolność), ale nie siły. Gdy równowagę utrzymuje się za pomocą siły, jest to czyste działanie fizyczne; jeżeli za pomocą inteligencji ciała, jest to rozluźnienie w działaniu. Równość po obu stronach ciała czyni harmonię. Uczysz się jednie wtedy, gdy istnieje stan takiej równości.
W każdej pozycji zmierzaj do osiągnięcia równowagi w swoim byciu świadomym, obserwując różnice między prawą stroną a lewą, jak również różnice w intensywności rozciągania między jedną płaszczyzną a drugą, między jedną kończyną a drugą, jednym mięśniem a drugim, jednym stawem a drugim, między dołem a górą ciała, jednym bokiem a drugim, przodem a tyłem..(…). Musisz pracować z każdą, bez wyjątku, częścią ciała.
Jeżeli zbuduje się dobry fundament, czyli ustanowi dobry kontakt między ciałem i podłogą, to każda asana będzie dobrze wykonana. Zawsze obserwuj podstawę: zwracaj szczególną uwagę na części ciała tuż przy ziemi. Rozpoczynaj korektę od korzeni.
Pozycje stojące powstały powstały z myślą o tym, by wyposażyć w fundament nasze życie (…). Pozycje te uczą, jak stać prosto, tak, aby mózg unosił się swobodnie na swoim miejscu jak na powierzchni wody. Stopy są jak korzenie drzewa. Jeśli nie możesz prawidłowo stać na nogach, nabierasz negatywnej postawy wobec życia, a wtedy również twoja joga staje się niestabilna. Pozycje stojące pomagają utrzymać stabilność w trudnych chwilach, nawet w momencie katastrofy. Gdy stabilność stanie się nawykiem, pojawi się dojrzałość i jasność. Stabilność wymaga równowagi.
Nie żyj w przyszłości; jedynie teraźniejszość jest realna. Umysł ciągle zabiera cię w przyszłość, gdyż planuje, martwi się i zastanawia, co będzie. Pamięć zabiera cię w przeszłość, gdyż snuje refleksje i żale. Tylko Jaźń zabiera cię w teraźniejszość, ponieważ tego co boskie można doświadczyć jednie teraz.
W każdej asanie przeszłość, teraźniejszość i przyszłość łączą się w jedno, jako że myśl, słowo i uczynek stają się jednym.
Aby właściwie rozłożyć energię, należy w każdej asanie odnaleźć oś środka ciała. Jeżeli ktoś odchyla się od linii środka, to znaczy, że kieruje się ku przeszłości lub przyszłości. Wznoszenie się w pionie to przyszłość; opadanie w pionie to przeszłość lub przeszłość. Ruch poziomy to teraźniejszość. Teraźniejszość jest doskonałą asaną. Gdy otwierasz się w poziomie, przyszłość i przeszłość spotykają się w teraźniejszości.
Cdn.
Źródło fragmentów: