Ayurveda - jedność ciała, umysłu i duszy. Uditha Keppetigoda
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Ayurveda - jedność ciała, umysłu i duszy. Uditha Keppetigoda

czwartek, 6 maja 2010

Uditha Keppetigoda

Ayurveda to najstarszy na świecie system filozoficzny i medyczny, rozpowszechniony w Indiach, Nepalu i na Sri Lance. Wywarła decydujący wpływ na rozwój medycyny chińskiej i tybetańskiej. Ayurveda w dosłownym tłumaczeniu oznacza "wiedzę życia" (od słów w Sanskrycie: 'ayus' - życie i 'veda' - wiedza), ale ponieważ w tradycji tej "życie" oznacza również "zdrowie", można Ayrvedę tłumaczyć jako "wiedzę o zdrowym życiu" lub wręcz "wiedzę o długowieczności". Jej korzenie sięgają 5 tysięcy lat. Była i jest główną częścią indyjskiej tradycji medycznej. Studiuje się ją tutaj na uczelniach wyższych tak samo, jak na Zachodzie medycynę zachodnią.

Według Ayurvedy życie manifestuje się jako kombinacja ciała, umysłu i ducha. Brak harmonii między tymi elementami prowadzi do zaburzeń w organizmie i rozwoju chorób, zarówno fizycznych, jak i mentalnych. Tak, więc w swoim podejściu filozofia ta koncentruje się głównie na zapobieganiu chorobom, a odbywa się to w bardzo ciekawy sposób utrzymywania odpowiedniej równowagi. Kiedy jednakże dochodzi już do widocznej choroby, Ayurveda nie skupia się na leczeniu jej objawów, ale na usunięciu prawdziwych przyczyn. Nie odwołuje się też do poszczególnych organów, ale do całości ciała, umysłu i ducha.

Podstawą Ayurvedy jest założenie, że we wszystkim, co istnieje przejawia się energia, zwana w Sanskrycie praną (prańah).
Prana ma pięcioraką naturę i przenika cały Wszechświat objawiając się w postaci pięciu żywiołów: przestrzeni (akaśa), powietrza (waju), ognia (agni), wody (apas) i ziemi (prithiwi). W człowieku prana manifestuje się w postaci tzw. dosz (dośa). Dosza jest w gruncie rzeczy pojęciem abstrakcyjnym, stanowi jednakże konkretną kombinację w/w pięciu żywiołów. W związku z tym rozróżniamy następujące trzy dosze podstawowe:
Vata - która jest połączeniem przestrzeni i powietrza
Pita - która jest połączeniem ognia i wody
Kapha - która jest połączeniem wody i ziemi

Według Ayurvedy w chwili poczęcia powstaje pewien energetyczny kod (prakryti - matryca materii, podstawa materii) stanowiący niepowtarzalną konstytucję organizmu, objawiającą się w postaci specyficznej kombinacji trzech dosz. Wszelkie choroby wynikają z zachwiania równowagi w tej oryginalnej kombinacji energetycznej, a więc powstają w wyniku nadmiaru, bądź niedoboru poszczególnych dosz, co z kolei w fizycznym wymiarze powoduje brak właściwej czynności komórkowej w organizmie. Prakryti kieruje więc indywidualnymi reakcjami, zarówno umysłowymi jak i fizjologicznymi. Oznacza to również, że każdy typ konstytucjonalny wykazuje charakterystyczne dla siebie predyspozycje do określonych zaburzeń - takich jak choćby nadwaga, czy przewlekłe przeziębienia.

Według Ayurvedy u większości osób mamy do czynienia z dwoma doszami dominującymi, gdzie niemalże w równej mierze występują vata-pitta, pitta-kapha lub kapha-vata. Rzadziej spotyka się przypadki z przeważającą energią tylko jednej doszy, a najtrudniej spotkać osoby z trzema zrównoważonymi doszami. I tu jedna ważna uwaga: stan równowagi w Ayurvedzie nie oznacza doprowadzenia do ustawienia wszystkich trzech dosz na tym samym poziomie. Oznacza on utrzymywanie takiej proporcji dosz, z jaką się urodziliśmy. I na tym polega całe piękno odkrycia swojej konstytucji organizmu i życia w taki sposób, aby tę proporcję wspierać.

Uditha Keppetigoda jest terapeutą ajurwedy, pochodzi ze Sri Lanki. Na co dzień pracuje w krakowskim Centrum BodyTime Ayurveda.
www.ayurvedakrakow.pl
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Zdrowie
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi