Seanse dźwiękowe - relaks w dźwiękach mis i gongów
czwartek, 1 czerwca 2017
Człowiek od wieków podejmował różne działania, które pomagały pokonać mu trudne chwile, osiągnąć spokój i odpoczynek
Wypracowanych zostało wiele praktyk pozwalających na relaks ciała i umysłu, zapewniając w ten sposób organizmowi ochronę przed przeciążeniem. W dzisiejszych czasach pęd życia dopada każdego, czego rezultatem są: duże zmęczenie, rozdrażnienie, a z czasem niestety również choroby. Warto zastanowić się jak przy obecnym szybkim tempie życia zadbać o swoje dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne. Pośpiech tworzy napięcia w ciele, a one powodują, że stajemy się mniej efektywni w naszych działaniach.
Wiele osób w Polsce zaufało już wyjątkowym dźwiękom mis tybetańskich i gongów, które pomagają przywrócić organizmowi harmonię wewnętrzną i przynieść rozluźnienie.
U podstaw masażu dźwiękiem leży prastara wiedza o istocie oddziaływania dźwięku, która już ponad pięć tysięcy lat temu znalazła swoje zastosowanie w hinduskiej sztuce uzdrawiania. Zgodnie z wyobrażeniami ludzi Wschodu, człowiek powstał z dźwięku, zatem sam jest dźwiękiem. Jedynie żyjąc w harmonii ze sobą i swoim otoczeniem jest w stanie tworzyć swoje życie w sposób wolny i kreatywny.
Metodę masażu dźwiękiem z użyciem mis tybetańskich rozwinął w latach 80-tych XX wieku inżynier fizyki technicznej Peter Hess. Wcześniej przez 20 lat był nauczycielem w szkołach zawodowych, gdzie wykładał elektrotechnikę i nauki polityczne. Wiele lat zajmował się radiestezją oraz przeprowadził cały szereg badań na temat miejsc mocy znajdujących się w Walii i Nepalu. Metodę masażu dźwiękiem zbudował na podstawie różnych badań i doświadczeń zebranych podczas podróży do Nepalu, Tybetu i Indii. W stworzeniu tej metody pomogła mu współpraca z etnomuzykologiem prof. dr Gertem Wegnerem. Masaż dźwiękiem ma za podstawę wspólne eksperymenty i doświadczenia obu badaczy w zakresie oddziaływania muzyki na ciało i psychikę człowieka. Obecnie Peter Hess prowadzi w Niemczech Instytut Masażu i Terapii Dźwiękiem, w którym metoda masażu jest cały czas rozwijana.
Do masażu dźwiękiem stosuje się misy dźwiękowe, które otrzymały certyfikat nadany przez Peter Hess Institute w Uenzen (Niemcy). Misy składają się ze stopu 12 metali. Kute są ręcznie przez Nepalczyków, różnią się wielkością, charakterystyką i częstotliwością drgań. Do wyrobu mis używa się tylko czystych metali, a ich proporcje są skrupulatnie kontrolowane przez inżyniera-metaloznawcę dzięki czemu oferują najwyższą jakość dźwięku, co przekłada się na skuteczność stosowania. Proporcje metali w stopie odlanej płyty są z góry określone, aby nie można było manipulować składem. To bardzo ważny wymóg, ponieważ, na przykład w Indiach, misy wytwarzane są ze złomu. Niestety po wyglądzie misy nie zawsze można określić rodzaj materiałów wchodzących w jej skład. O złej jakości materiałów świadczy natomiast gorsze brzmienie misy.
Podstawowy masaż dźwiękiem trwa 45 min, jednakże pierwsza sesja, tak zwana wstępna, jest dłuższa, trwa około 60 min. Składa się z wywiadu wstępnego, masażu oraz rozmowy po zakończonym zabiegu. W trakcie podstawowego masażu dźwiękiem według metody Petera Hessa terapeuta korzysta z zestawu składającego się z trzech mis o rożnym brzmieniu:
- misy sercowej (wykorzystywanej do pracy głównie w górnej części ciała);
- misy brzusznej (stosowanej głównie w rejonie brzucha i pleców);
- misy stawowej (przeznaczonej do terapii mięśni, kości, więzadeł, itd.).
W przypadku indywidualnego masażu dźwiękiem dopasowuje się jego przebieg do konkretnych potrzeb pacjenta, jak również uzupełnia sesję dodatkowymi elementami. Tak więc masaż można wzbogacić użyciem kolejnych rodzajów mis, gongów, dzwonków jak i wielu innych instrumentów.
W czasie masażu misy umieszcza się na ubranej osobie w odpowiednich miejscach ciała, a następnie wprowadza się je w lekkie brzmienie. Wykwalifikowany terapeuta-masażysta dobiera odpowiednie misy i siłę uderzenia w zależności od pożądanego efektu relaksacyjnego. Fala dźwiękowa poprzez delikatne wibracje dociera do każdej komórki i ją masuje. Sprzyja to rozluźnieniu, harmonizacji ciała i poprawie samopoczucia. Stosuje się też ułożenie mis w pewnej odległości od ciała oraz ruch misy drgającej ponad ciałem. Podczas zabiegu pacjent przyjmuje pozycję leżącą, w wyjątkowych sytuacjach stosuje się pozycję siedzącą lub stojącą. Na pierwszy rzut oka metoda wydaje się bardzo prosta, ale należy pamiętać, że do profesjonalnego i skutecznego zastosowania wymaga wiedzy, doświadczenia i uwagi.
Misy tybetańskie są również łączone z gongiem i wykorzystywane w dźwiękowych sesjach relaksacyjnych. Relaksacja w dźwiękach mis i gongów to naturalny sposób, aby poczuć odprężenie w całym ciele i umyśle. Dzieje się tak dzięki wibracjom wydawanym przez gongi, misy oraz dodatkowe instrumenty typu dzwonki, deszczownice, kamertony, kalimby, monochordy itp.
Gongi należą do najstarszych i najważniejszych instrumentów muzycznych południowo-wschodniej Azji. Pierwsze zachowane informacje sięgają II w. przed Chrystusem. W XVI wieku przybyły one słynnym Jedwabnym Szlakiem, drogą morską z Azji do Europy. W świat Zachodu gong wprowadził Amerykanin Don Conreaux. Amerykański aktor, pobierając naukę u wschodnich mistrzów, przeszedł metamorfozę i przeobraził się w mistrza gry na gongu. W Polsce inicjatorem nauki gry na gongu jest Ryszard Zdzioch, masażysta i bioenergoterapeuta, były instruktor w Peter Hess Akademia Polska. Ryszard Zdzioch na podstawie wieloletnich doświadczeń z dźwiękiem dzieli się swoją wiedzą prowadząc medytacje, koncerty, warsztaty oraz autorskie kursy dające możliwość poznania i korzystania z dźwięku mis i gongów.
Gongi różnią się średnicą, stopem użytych metali, grubością, technologią wykonania, wygięciem brzegu oraz jakością powierzchni grania. Przepiękne spektrum dźwięku wydobywające się z tego instrumentu zachwyca, stymuluje uczucia i emocje, wprowadza w stan głębokiego relaksu. Zestawy dźwięków, złożonych w rytmy i rozbudowane kompozycje, potrafią wywołać w nas wspomnienia sprzed lat. Przypominają się uczucia, zapachy, miejsca, ludzie, wydarzenia, które towarzyszyły nam na linii czasu. Nasze ciało, dusza i umysł w odpowiedniej formie przyjmują dźwięki gongu, aby w sposób naturalny odreagować stres i napięcia a następnie zharmonizować wszystkie elementy naszego organizmu. Każdy, kto wsłucha się w tą dźwiękową treść, może dopisać własny scenariusz poprzez wizualizacje, odczucia i doznania emocjonalne.
Seanse dźwiękowe prowadzone są grupowo lub indywidualnie. Uczestnicy przyjmują wygodną dla siebie pozycję leżącą i poddają się dźwiękom gongu i innych instrumentów współgrających przez około 45 - 60 minut. W trakcie relaksacji odbiór dźwięków u każdej osoby bywa różny, od delikatnych wibracji fizycznie odczuwalnych w ciele lub na skórze aż do głębokich doznań natury fizycznej bądź emocjonalnej. Dzięki temu uzyskujemy głębokie odprężenie zarówno psychiczne jak i fizyczne. Podczas relaksu uruchamiają się procesy oczyszczające w organizmie oraz wytwarza się energia pobudzająca do twórczego działania. Dźwięki gongu wpływają dobroczynnie na system nerwowy, łagodzą stres i napięcia, likwidują blokady energetyczne. Ułatwiają swobodny przepływ energii, a komórki w organizmie podlegają regeneracji i ulegają odmłodzeniu. Seanse dźwiękowe są wskazane dla ludzi przemęczonych, zestresowanych, prowadzących aktywny tryb życia oraz dla osób "wypalonych". Osoby z problemami zdrowotnymi odbierają bardzo mocno pozytywny wpływ dźwięku i wibracji. Zespoły bólowe są łagodzone lub znikają całkowicie. Poddając się fali dźwiękowej emitowanej przez gong, zaczynamy pozytywnie postrzegać siebie i świat zewnętrzny.
Dźwięk generowany przez gong jest nieprzewidywalny, niepodobny do innych znanych dźwięków; jest nieodgadniony, żyjący własnym życiem, niezwykle bogaty w liczne składowe tony.
Relaksacja w dźwiękach mis i gongów to naturalny sposób, aby poczuć odprężenie w całym ciele i umyśle. Dzieje się tak dzięki wibracjom wydawanym przez gong, misy oraz inne instrumenty typu dzwonki, deszczownice, kamertony, kalimby, monochordy itp. Relaksacja w dźwiękach jest formą masażu wewnątrzkomórkowego. Podczas seansu uczestnicy leżąc w wygodnych pozycjach poddają się harmonizującemu działaniu fali dźwiękowej. Dzięki relaksacji procesy samoleczenia w naszym organizmie same się uruchamiają, wzmacnia się system odpornościowy, system nerwowy, układ krwionośny i pokarmowy. Dźwięk odbieramy zarówno przez zmysł słuchu jak i dotyku. Fala dźwiękowa trafia przez skórę do ścięgien, więzadeł i receptorów czuciowych. Pobudzane są zakończenia nerwowe w skórze, mięśniach, stawach, kościach i wszystkich tkankach i narządach wewnętrznych. W ten sposób organizm wchodzi w stan rezonansu z dźwiękiem. W czasie seansu ciało odpręża się, a rodzące się tony pochodne spowalniają częstotliwości pracy mózgu do fal alfa i theta, wyzwalając stany głębokiego relaksu - medytacji.
Za pomocą drgań certyfikowanych mis dźwiękowych oraz gongu tybetańskiego całe ciało zostaje wprawione w ruch wibracją, co sprawia, że energia w ciele zaczyna intensywniej krążyć. Fale dźwiękowe wydobywające się z mis przenikają do tkanek organizmu. Jest to możliwe, ponieważ nasz organizm składa się w 70 - 80% z wody. Woda przenosi wibracje mis w głąb organizmu, co powoduje przyjemne odczucie podobne do masażu manualnego. W badaniach naukowych odkryto, iż każdy organ ma swoją indywidualną częstotliwość, a stan chorobowy objawia się zmianą tej wzorcowej częstotliwości. Chore komórki mają więc inne częstotliwości niż zdrowe. Podobnie jak instrument muzyczny, tak nasze komórki i tkanki mogą zostać przywrócone do stanu równowagi poprzez działanie odpowiednich dźwięków. Następuje to zgodnie z zasadą rezonansu. Osoba po zabiegu czuje się zrelaksowana, spokojniejsza i bardziej pogodna. Ból oraz napięcie mięśni ustępują.
Masaże dźwiękiem i sesje relaksacyjne w dźwiękach mis i gongów pomagają usunąć lęki, radzić sobie z bezsennością, wspomagają terapie w stanach depresyjnych, likwidują stres, usuwają blokady emocjonalne, wpływają pozytywnie na problemy żołądkowo-trawienne, wspomagają wyjście z zaburzeń hormonalnych, zmniejszają napięcia i bóle. Przyspieszają proces leczenia bólów głowy, karku, kręgosłupa, kości i stawów. Wspierają wzmacnianie organizmu po załamaniach nerwowych i przeciążeniach, pomagają w regeneracji po złamaniach i zwichnięciach. W trakcie sesji medytacyjnej w dźwiękach pacjent odpręża się oraz pozbywa blokad i napięć wywołanych sytuacjami życia codziennego. Jest to wspaniała metoda radzenia sobie ze stresem.
Anna Olga Ehrhardt
Jestem absolwentką London University Conservatoire of Dance and Music LABAN oraz Akademii Petera Hessa® w Polsce - dyplomowaną tancerką, pedagożką choreografką oraz certyfikowaną terapeutką dźwiękiem i ruchem. Kilka lat temu weszłam na drogę rozwoju osobistego i od lat zgłębiam metody poprawy jakości życia. Poszukiwania te pozwoliły mi, będąc w szkole Arteterapii, poznać pracę z dźwiękiem mis tybetańskich i gongów. Po kilku latach zdobywania wiedzy oraz doświadczenia w tym zakresie stworzyłam miejsce przyjazne ludziom i ich potrzebom. Tak powstało w Warszawie Mana Studio Terapii Dźwiękiem, gdzie pracuję z ludźmi w rożnym wieku, przekazując im wiedzę o tym, jak ruch i dźwięk mogą wzbogacić nasze życie na wielu płaszczyznach. Prowadzę sesje relaksacyjne z użyciem instrumentów oraz masaże dźwiękiem dla dzieci, dorosłych jak również dla kobiet w ciąży.
Mana Studio Terapii Dźwiękiem
ul. Nowolipie 17B/99
00-150 Warszawa
www.terapiadzwiekiem.net