Wybrane zabiegi lecznicze jogi
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Wybrane zabiegi lecznicze jogi

piątek, 21 lipca 2017

Anna Jędruch

Jednym z celów jogi jest zapewnienie pełni zdrowia na całe życie. Główne zasady lecznicze jogi to: zachowanie odpowiedniej postawy psychicznej, przestrzeganie właściwej diety i uzyskanie większej odporności na działanie stresorów (czynników powodujących napięcie) a także pobudzanie naturalnych procesów oczyszczania organizmu.

Przestrzeganie prawidłowego trybu życia i regularne ćwiczenia wpływają korzystnie na układ nerwowy, krążenia, wydzielniczy, na czynność gruczołów dokrewnych, a wszystko to powoduje także istotne zmiany w osobowości człowieka.

Zostało udowodnione, że dzięki jodze osiąga się świadomą kontrolę nad autonomicznym systemem nerwowym, od którego zależy czy osiągniemy równowagę umysłu.

Według filozofii jogi, choroba uważana jest za jedno z zaburzeń psychofizycznych, za sygnał świadczący o utrudnionym przepływie prany (energii życiowej). W przypadku choroby przejściowej zalecane jest pozostawienie organizmu samemu sobie - aby miał szansę z nią walczyć - chyba, że zna się przyczynę choroby i można tę przyczynę usunąć. Przewlekły proces chorobowy wynikać może z zaburzeń reakcji układu nerwowo- mięśniowego i nerwowo -gruczołowego bądź zaburzeń krążenia krwi i limfy. Czynniki sprzyjające powstawaniu chorób to przede wszystkim:

1) Zachwianie równowagi psychicznej, konflikty wewnętrzne

2) Niewłaściwa dieta

3) Szkodliwe nawyki

Do terapii jogą zalicza się przede wszystkim oczyszczanie ciała, duszy i umysłu. Ćwiczenia oczyszczające zostały dokładnie opisane w Hatha Yoga Pradīpikā- traktacie jogicznym z XIV wieku autorstwa Swatmaramy jako kriya. Oczyszczanie ciała jest o tyle ważne, że wywiera pozytywny skutek na sferę duchowa i umysłową.Praktyki oczyszczające ciało to tzw. Shatkarma (Shat oznacza sześć, karma to działanie)

W Hatha Jodze Pradipice wymienia się sześć praktyk oczyszczających, które powinno się wykonywać z należytą wiedzą i starannością. Nie są to techniki, które można by wprowadzić na zajęcia jogi, ponieważ wymagają czasu, odpowiednich warunków i naprawdę dobrego i doświadczonego nauczyciela. Nie są popularne na zachodzie i niewiele się o nich słyszy, mogą się nawet niektórym wydawać zbyt inwazyjne. Pamiętać należy, że nieodpowiednie przygotowanie i źle przeprowadzony zabieg może mieć odwrotny skutek od zamierzonego.

Poniżej krótki opis specyfiki następujących praktyk oczyszczających:

Neti - Jest techniką oczyszczającą nos i górne drogi oddechowe. Oczyszcza także mózg, ponieważ leczy wszelkie dolegliwości związane z przepływem "prany", energii życiowej, która zarządza funkcjami ruchowymi mózgu. Istnieją następujące rodzaje neti:

Jala neti - oczyszczanie wodą, Dugdha neti - oczyszczanie mlekiem, Ghrta neti - oczyszczanie klarowanym masłem, Vyutkrama kapala neti - oczyszczanie nosa, Śitkrama kapala neti - oczyszczanie nosa przez usta, Sutra neti - oczyszczanie nitką.

Najłatwiejszy do wykonywania jest Jala neti, czyli oczyszczanie wodą. Do naczynia zawierającego ok. 500ml letniej wody wsyp łyżeczkę soli. Roztworem tym napełnij specjalne naczynie z długim, wąskim dziobkiem. Włóż dziobek naczynia w prawe nozdrze i oddychaj swobodnie przez otwarte usta. Następnie przechyl głowę na lewo, aby woda mogła dostać się do prawego nozdrza i przepłynąć do lewego nozdrza dzięki sile grawitacji.

Trāṭaka - to uważne wpatrywanie się w jeden element, aż do wystąpienia łez. Wspomaga leczenie dolegliwości oczu, usprawniające koncentrację i umacnia siły woli.

Wyróżniamy dziewięć głównych rodzajów trāṭaki:

Bindu trāṭaka - wpatrywanie się w punkt

Murti trāṭaka - wpatrywanie się w bóstwo

Tamravastra trāṭaka - wpatrywanie się w czerwoną tkaninę

Pratibimba trāṭaka - wpatrywanie się w obraz

Jyoti trāṭaka - wpatrywanie się w blask

Agni trāṭaka - wpatrywanie się w ogień

Sūrya trāṭaka - wpatrywanie się w gwiazdę

drśya trāṭaka - wpatrywanie się w scenę

Najprostszą praktyką jest bindu trāṭaka, czyli wpatrywanie się w punkt. Metoda ta wymaga przyćmionego światła. Do praktyki można posłużyć się narysowanym na białym papierze czarnym punktem o średnicy ok. 5cm ustawionym pionowo w odległości ok. 1m na wysokości oczu. Zacznij wpatrywać się w kółko bez mrugania powiekami. Po pewnym czasie powstaje wrażenie, że jasny okrąg zaczyna przykrywać czarne kółko. Patrz nieprzerwanie w jasne kółko, staraj się wytrwać za pierwszym razem przynajmniej 2 minuty, z każdym kolejnym razem wydłużaj czas koncentracji. Z każdym miesiącem zmniejszaj średnicę czarnego kółka, aż osiągnie średnicę główki od szpilki.

Dhauti - Jest praktyką polegającą na oczyszczaniu przewodu pokarmowego. Należy ją wykonywać wcześnie rano, na czczo, po wypróżnieniu. Rozróżniamy jej trzy rodzaje:

Vastra dhauti - odbywa się przez połykanie tkaniny. Pasek powinien być zwilżony ciepłą wodą, a koniec powinien być trzymany mocno w ręce.

Jala Dhauti - polega na prowokowaniu wymiotów. Należy wypić letnią, osoloną wodę, a następnie pobudzić żołądek do wystąpienia nudności.

Danda dhauti - podobnie jak w przypadku Jala dhauti, prowokuje się wymioty, z tym, że cała połknięta woda ma się wydostać z powrotem przez wprowadzoną wcześniej do żołądka rurkę o średnicy ok. 1cm i długości 1m. Pod żadnym pozorem nie należy wykonywać samemu tej praktyki.

Basti - Jest to jogiczna lewatywa, która leczy choroby i poprawia apetyt. Zabieg wymaga obecności drugiej wykwalifikowanej osoby, która wykona wlew. Zaleca się jej wykonanie zaraz po obudzeniu i wypróżnieniu.

Nauli - to masaż narządów wewnętrznych polegający na izolacji mięśnia prostego brzucha, poprzez jego "falowanie". Praktyka usprawnia trawienie, usuwa niestrawność i zwiększa apatyt.

Kapalabhati -to jedna z technik pranajamy polegająca na dynamicznych wydechach poprzez obydwa nozdrza, bez wstrzymywania oddechu. Wydech należy robić , kurcząc mięśnie brzucha i cofając je w tył, tak dynamicznie, aby na czole wystąpił pot. Jest to oczyszczająca pranajama, która dodaje dużo energii, szczególnie po dużym stresie lub zmęczeniu psychicznym.

Dieta jogiczna

Jak wiadonmo, pożywienie jest podstawą życia i nie chodzi tu bynajmniej tylko o dostarczanie potrzebnych do życia składników odżywczych ale o to, jaki wywiera wpływ na umysł osoby praktykującej jogę. Jedzenie, które spożywamy odzwierciedla poziom naszej mentalnej i duchowej czystości.

Dieta według jogi bierze pod uwagę funkcje dosz (podstawowych energii biologicznych, które odzwierciedlają naszą konstytucję fizyczną i psychiczną), a także funkcje siły życiowej. Dieta joginów to tzw. dieta satwiczna, nazywana tak z powodu jej właściwości do rozwijania jakości satwy - czyli wyższej świadomości. Jest to pożywienie, które czyni umysł czystym, pomaga zachować pokojowe nastawienie do świata i równowagę. Biorąc pod uwagę oddziaływanie diety na umysł, zaleca się eliminowanie z diety jakości radżasu i tamasu na rzecz satwy. Satwa jest jakością czystą, radża pobudzającą, a tamas rozkładającą. Dieta radżasowa pobudza ciało i umysł, ale też w konsekwencji staje się powodem stresu i zachowań gwałtownych. Zakwasza organizm, powodując choroby. Są to potrawy: gorzkie, cierpkie, kwaśne, słone, ostre i gorące. Pokarmy tamasowe sprawiają, że ludzie są ospali, powolni, leniwi. Tym samym pozbawiają umysł celów i motywacji, a także pogłębiają tendencję do cierpienia. Wśród pokarmów tamasowych znajdują się: mięso, alkohol, jajka, ryby. Dieta satwiczna natomiast składa się ze świeżo przyrządzonych pokarmów, głównie pochodzenia roślinnego. Jogini stosują jedną z podstawowych zasad ajurwedy, mówiącą, że pożywienie musi uwzględniać siłę jatharagni. Zgodnie z tym, co mówią teksty na temat jogi, w pobliżu pępka płonie ogień (agni), który spala zanieczyszczenia, znajdujące się poniżej tego miejsca, w obszarze zwanym apana. Agni zwiększa się przez takie techniki jak: asana, pranajama, bandha, kriya. Dzięki temu trawienie przebiega poprawnie.

Trzeba pamiętać, że joga traktuje ciało i psychikę jako jedność. Zaburzenia czynności psychicznych zakłócają współdziałanie narządów w organizmie oraz obniżają odporność na szkodliwe wpływy. Joga zaleca stałe rozwijanie zrównoważenia emocjonalnego i zdolności do rozróżniania swoich reakcji i stanów psychicznych. Jeśli nie uporamy się ze swoimi wewnętrznymi problemami i nie zadbamy o równowagę psychiczną organizmu, to żadne zabiegi oczyszczające nie przyniosą spodziewanych efektów.

Źródła:

Andrzej Szyszko Bohusz, Joga - indyjski system filozoficzny, leczniczy i pedagogiczny, Kraków 1978.

Sigmund Fauerabendt, Zdrowie Dzięki Jodze - 100 ćwiczeń na różne schorzenia, Warszawa 2007.

A.G. Mohan, Joga dla ciała, oddechu i umysłu. Program przywracania równowagi życiowej, Gliwice 2016.

Ravi Javalgekar, Joga lecznicza, Łódź 1990.

Bartosz Niedaszkowski, Joga i ajurweda, Łódź 2015.

Bhagavad Gita



Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Zdrowie
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi