"Joga doskonała dla kobiet" Gita Iyengar. Recenzuje Justyna Moćko
niedziela, 5 listopada 2006
W księgarniach co rusz ukazują się nowe doskonała dla kobiet" autorstwa Justyny Moćko
Gita Iyengar, córka i wg Niego będzie zdrowa, albo umrze. Gita z całym oddaniem zaczęła praktykę. Poznała również tajniki medycyny ayurwedyjskiej zdobywając doktorat w tej dziedzinie. Od 1961 roku uczy jogi innych, prowadząc zajęcia w Instytucie w Punie.
W tym czasie, w Indiach panowało powszechne przekonanie, że , praktyka duchowa jest domeną mężczyzn. Do roli kobiet podchodzono w bardzo tradycyjny sposób. Jeśli brały udział w praktyce duchowej, to w rolach, jakich dla nich od wieków przewidywała tradycja i religia. Dość wspomnieć o tym, że kobiety w Indiach uzyskały prawa wyborcze w 1950 roku.Fakt, że Gita w latach 60 -tych zaczęła uczyć jogi był niewątpliwym przełamaniem stereotypów panujących w społeczeństwie indyjskim.
po raz pierwszy została wydana w 1983 roku. Była owocem Jej 20 letnich doświadczeń w nauczaniu innych.
Książka ta powstała, jak pisze Gita - aby uwzględnić potrzeby kobiet. Co nie znaczy, że jest przeznaczona tylko dla kobiet, mężczyźni również dużo z niej skorzystają. Podręcznik jest prawdziwym kompendium wiedzy na temat teorii, praktyki i doświadczenia. Na takie części dzieli się ta .
W części teoretycznej Gita przedstawia podstawy myśli indyjskiej, powołując się na święte księgi - Joga sutry Patandżalego, Upaniszady, Bhagavad-Gitę. Klarowne, jasne tłumaczenie pojęć jogicznych, w prosty sposób prezentuje podstawowe pojęcia, z którymi adepci spotykają się podczas praktyki.
W rozdziale dotyczącym zdrowia przybliża wiedzę, która nabyła studiując indyjską medycynę ayurwedę. Skomplikowane pojęcia i typologie omawia w sposób prosty i zrozumiały. Klasyczny podręcznik Światło został napisany przez mężczyznę. Siłą rzeczy nie uwzględniał subtelnych różnic w praktyce kobiet. Gita zauważa, że kobiety zostały obdarzone odpowiedzialnością za przedłużenie gatunku, co nakłada na nie obowiązek dbania o swoje zdrowie. Cykl fizjologiczny kobiet (menstruacja, owulacja) powoduje różne zmiany hormonalne w ciele i emocjach kobiet. Dlatego też, uważa Gita, włączenie asan i pranayam do stylu życia pozwoli kobiecie doświadczyć ich znaczenia i dobrodziejstw w większym stopniu niż mężczyźnie.
Dzięki tej książce mamy potwierdzenie tego, co intuicyjnie robiły niektóre kobiety, modyfikując wykonywanie asan w poszczególnych stadiach cyklu. Gita skodyfikowała tę wiedzę. Część Praktyka rozpoczyna przypomnienie kilku istotnych zagadnień związanych z anatomią człowieka. Gita podaje kilka ogólnych wskazówek, o których należy pamiętać praktykując .
Zestawy ćwiczeń opracowane na poszczególne lata praktyki, szczegółowe instrukcje dotyczące sposobu wykonywania pozycji są nieocenioną pomocą dla adeptek . Przedstawia również szczegółowe instrukcje, jakie asany i w jaki sposób można wykonywać podczas menstruacji, ciąży, po porodzie i w czasie menopauzy. Praktyczne wskazówki opisane w części Doświadczenie dotyczące siawasany, pranayamy, . pozwalają na dotknięcie technik dających spokój, zrelaksowanie.
Ilustracje dopełniają całości. Ważne i nowatorskie jest zamieszczenie ilustracji związanych z praktyką w ciąży.
Podręcznik jest cenną wskazówką jak praktykować umieścił w trzech pozycjach: Świetle jogi, Drzewie jogi i Pranayamie.
Osobiście bardziej przemawia do mnie styl pisania Gity. Nie tylko dlatego, że jestem kobietą;-) Jasność sformułowań, klarowność, dbałość o precyzję i szczegóły przebijają z każdego zdania autorki.Ponadto ogranicza się do prezentacji podstawowych asan, które wykonuje się w codziennej praktyce, a ich dokładny opis pomaga je lepiej zrozumieć.
Justyna Moćko
justyna @joga-joga.pl
* żywa pagina jest powtórzeniem na każdej stronie tytułów części, działów lub rozdziałów danego dzieła. Ułatwia to czytelnikowi szybkie zorientowanie się w treści danej stronicy i odszukanie potrzebnego mu fragmentu.
Ta i inne książki do nabycia w