O świadomości doznań - wybrane fragmenty Sutt
środa, 13 maja 2015
"Są trzy rodzaje doznań: przyjemne, nieprzyjemne i neutralne. Wszystkie trzy są nietrwałe, złożone, zależne od warunków; wszystkie ulegają zanikowi, maleją, słabną i przemijają. Widząc tę rzeczywistość, dobrze wytrenowany uczeń, idący Szlachetną Ścieżką, zachowuje spokój wobec przyjemnych, nieprzyjemnych i neutralnych doznań. Rozwijając spokój i równowagę umysłu, pozbywa się przywiązania, pozbywając się przywiązania, staje się wyzwolony." - Budda dał nam wskazówki, z których możemy korzystać, o czym w wybranych fragmentach Sutt.
Różne wiatry wieją po niebie, ze wschodu i z zachodu, z północy i południa, z tumanami kurzu lub bez śladu pyłu, zimne lub gorące, gwałtowne wichury lub łagodne bryzy - wieje wiele wiatrów. Podobnie pojawiają się doznania w ciele - przyjemne, nieprzyjemne lub neutralne. Kiedy medytujący, pilnie praktykując, nie zaniedbuje swej zdolności do gruntownego rozumienia (sampajanna), wtedy ta mądra osoba w pełni rozumie doznania. Zrozumiawszy je dogłębnie, staje się wolna od wszelkich zanieczyszczeń już w tym życiu. Pod koniec życia osoba ta, umocniona w Dhammie i idealnie rozumiejąca doznania, osiąga niedający się opisać słowami stan, wykraczający poza ten uwarunkowany świat.
S. XXXVI (II). ii. 12 (2), Pathama Akasa Sutta
Są trzy rodzaje doznań: przyjemne, nieprzyjemne i neutralne. Wszystkie trzy są nietrwałe, złożone, zależne od warunków; wszystkie ulegają zanikowi, maleją, słabną i przemijają. Widząc tę rzeczywistość, dobrze wytrenowany uczeń, idący Szlachetną Ścieżką, zachowuje spokój wobec przyjemnych, nieprzyjemnych i neutralnych doznań. Rozwijając spokój i równowagę umysłu, pozbywa się przywiązania, pozbywając się przywiązania, staje się wyzwolony.
M. 74, Dighanakha Sutta
Jeśli medytujący trwa, obserwując nietrwałość przyjemnego doznania w ciele, jego zanikanie, słabnięcie i ustanie, i jeśli obserwuje także swoją rezygnację z przywiązania do owego doznania, wtedy jego ukryte uwarunkowanie pragnienia przyjemnego doznania w ciele jest usuwane. Jeśli trwa obserwując nietrwałość nieprzyjemnego doznania w ciele, wtedy jego ukryte uwarunkowanie niechęci do nieprzyjemnego doznania w ciele jest usuwane. Jeśli trwa, obserwując nietrwałość neutralnego doznania w ciele, wtedy jego ukryte uwarunkowanie ignorancji wobec neutralnego doznania w ciele jest usuwane.
S. XXXVI (II). I 7, Pathama Gelanna Sutta
Kiedy jego ukryte uwarunkowania pragnienia przyjemnych doznań, niechęci do nieprzyjemnych doznań i ignorancji wobec neutralnych doznań są usunięte, medytujący zasługuje na miano człowieka całkowicie wolnego od ukrytych uwarunkowań; tego, który ujrzał prawdę, który odciął wszystkie pragnienia i niechęci, który zerwał wszystkie więzy, który w pełni zrozumiał iluzoryczną naturę ego, który przestał cierpieć.
S. XXXVI (II). i. 3, Pathana Sutta
Widzenie rzeczywistości takiej, jaką jest, staje się jego właściwym widzeniem. Myślenie o rzeczywistości takiej, jaką jest, staje się jego właściwym myśleniem. Wysiłek wobec rzeczywistości takiej, jaką jest, staje się jego właściwym wysiłkiem. Świadomość rzeczywistości takiej, jaką jest, staje się jego właściwą świadomością. Koncentracja na rzeczywistości takiej, jaką jest, staje się jego właściwą koncentracją. Jego czyny, mowa oraz źródło utrzymania stają się prawdziwie czyste. W ten sposób Szlachetną Ośmioraka Ścieżka wzrasta w nim i umożliwia rozwój i spełnienie.
M. 149, Maha-Salayatanika Sutta
Źródło: według nauk S.N. Goenki