Ośmiostopniowa ścieżka jogi
Korzenie jogi są związane z tradycją hinduistyczną, z terminem joga można zetknąć się w pochodzących z przeszło 2500 lat temu Wed, w powstałej na przełomie II i III w.p.n.e Bhagavadgicie Kriszna instruuje Ardżunę w jaki sposób osiągnąć zjednoczenie ze swoja naturą, jaźnią. Według niektórych źródeł nauka jogi jest znacznie starsza i pochodzi z okresu przedwedyjskiego. Około II, III w.n.e nauki jogi zebrał, usystematyzował i wyłożył zwięzłej formie podzielonych na cztery części 195 aforyzmów wielki mędrzec tamtych czasów - Patanjali. Jego dzieło Yoga- sutry jest podstawowym tekstem źródłowym opisującym metodę w jaki sposób każdy człowiek może rozwinąć siebie i osiągnąć jedność na drodze Ashtanga yogi - ośmiostopniowej ścieżki jogi. Późniejsze teksty źródłowe: Yoga- vasisthra, Gheranda- samhita, Siva- samhita, Hathayoga pradipika i inne rozwijają i opisują różne praktyki jogiczne. Istnieje wiele szkół i tradycji przekazu. Jogę można praktykować niezależnie od wyznawanej religii, filozofii etc.- jest to uniwersalny sposób pracy nad sobą. Ashtanga yoga- znaczy ośmiostopniowa ścieżka. Zdefiniowana, uporządkowana i ogłoszona przez Patanjalego w Yoga sutrach przeszło 2000 lat temu nauka jogi składa się z ośmiu części:
1.YAMA - podstawowe zasady moralne2.NIYAMA - podstawowe założenia indywidualnej samodyscypliny
3.ASANA - pozycje jogi
4.PRANAYAMA - kontrola oddechu
5.PRATYAHARA - kontrola, panowanie nad zmysłami
6.DHARANA - koncentracja
7.DHYANA - medytacja
8.SAMADHI - owoc praktyki, stan nadświadomości
Rozwijanie praktyki powinno przebiegać stopniowo, łącząc poszczególne elementy. B.K.S Iyengar osobom prowadzącym normalne życie świeckie w społeczeństwach zachodnich poleca rozwój czterech pierwszych stopni jogi. Umacniać się w moralnym życiu, samodoskonalić, zachować dyscyplinę, praktykę asan i pranayamy. Pozostałe części: powściągniecie zmysłów, koncentracja, medytacja i stan samadhi wynikają z osiągnięcia perfekcji w pierwszych czterech.
YAMY I NIYAMY - uniwersalne zasady moralne, wskazówki dotyczące samodyscypliny i samodoskonalenia są niezbędnym fundamentem właściwej, przynoszącej korzyści praktyki. Rozwijanie w sobie 5 yam i 5 niyam pozwala żyć w zgodzie i harmonii z otoczeniem. ASANY - pomagają w rozwijaniu samoświadomości, oczyszczają ciało na fizjologicznym poziomie, dają siłę i zdrowie. Właściwa praktyka daje poczucie równowagi, odblokowuje ciało, uwalnia napięcia. Jest Z sztuką samoobserwacji, poznawania własnych ograniczeń i pracy z nimi na fizycznym poziomie - przygotowuje do pranayamy.
PRANAYAMA - ćwiczenia oddechowe integrujące ciało i umysł. Kontrola i różne sposoby oddychania dopełniają proces samooczyszczania i usuwania napięć z ciała."Praktyka Pranayamy powinna nastąpić po osiągnięciu mistrzostwa w asanach" ( Yoga Sutry. II, 49)
YAMA - 5 podstawowych zasad moralnych
ahimsa - niekrzywdzenie, nie używanie przemocy
asteya - niekradzenie
satya - prawda, życie w prawdzie
brahmacarya - wstrzemięźliwość
aparigraha - niegromadzenie NIYAMA - 5 podstawowych założeń indywidualnej samodyscypliny
sauca - czystość
santosa - zadowolenie, spokój
tapas - zapał, wytrwałość, wysiłek
svadhaya - obserwacja, badanie, samokształcenie
isvara pranidhana - oddanie się, zrzeczenie