Czternaście wskazań buddyzmu zaangażowanego.Thich Nhat Hanh
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Czternaście wskazań buddyzmu zaangażowanego.Thich Nhat Hanh

sobota, 19 stycznia 2013

Justyna Moćko

Thich Nhat Hanh jest mistrzem Zen, poetą, działaczem pokojowym. Jego życie jest niezwykłe. Urodził się w środkowym Wietnamie w roku 1926, nowicjuszem został w wieku 16 lat. Podczas wojny w Wietnamie mnisi mieli dylemat czy pozostać w klasztorach wiodąc dalej swe kontemplacyjne życie w medytacji czy raczej zacząć angażować się w pomoc mieszkańcom wiosek cierpiącym na skutek zniszczeń wojennych. Nhat Hanh był tym, który pogodził obie te drogi, pomagając w tworzeniu ruchu "buddyzmu zaangażowanego". Od tamtej chwili poświęcił swe życie pracy na rzecz wewnętrznej transformacji w służbie człowiekowi i społeczeństwu.

1. Nie przyjmuj bezkrytycznie ani nie przywiązuj się do żadnej doktryny, teorii, czy ideologii, nawet buddyjskiej. Nauki buddyjskie to tylko wskazówki; nie są prawdą absolutną.

2. Nie myśl, że wiedza, którą obecnie posiadasz, jest niezmienną absolutna prawdą. Unikaj posiadania ciasnych poglądów i przywiązania do obecnych opinii. Ucz się i praktykuj nie-przywiązywanie do opinii, po to, by być otwartym i móc przyjąć punkt widzenia innych. Prawdę znajduje się w życiu, a nie w wiedzy pojęciowej. Bądź gotów uczyć się przez całe swoje życie i nieprzerwanie obserwuj rzeczywistość w sobie i we świecie.

3. Nie zmuszaj innych, w tym również dzieci, w jakikolwiek sposób - czy to wykorzystując pozycję władzy, czy też za pomocą gróźb, pieniędzy, propagandy, a nawet edukacji - do przyjęcia twoich poglądów. Niemniej jednak, poprzez pełen współczucia dialog, pomagaj innym porzucić fanatyzm i ciasne poglądy.

4. Nie unikaj cierpienia i nie zamykaj oczu na cierpienie. Nie trać świadomości jego istnienia w życiu świata. Szukaj sposobów, by być z tymi, którzy cierpią, włączając w to osobisty kontakt, wizyty, przesyłanie obrazów i dźwięków. Wzbudzaj w ten sposób, w sobie i w innych, świadomość cierpienia na tym świecie.

5. Nie gromadź bogactwa, gdy miliony ludzi jest głodnych. Nie obieraj za cel swojego życia sławy, zysku, bogactwa czy też przyjemności zmysłowych. Żyj prostym życiem i dziel się czasem, energią i zasobami materialnymi z potrzebującymi.

6. Nie podtrzymuj złości lub nienawiści. Naucz się je przenikać i przekształcać, kiedy są jeszcze nasionami w twojej świadomości. Jak tylko się pojawią, skieruj uwagę na oddech, aby zobaczyć naturę swojej nienawiści.

7. Nie gub siebie w rozproszeniu, czy to wewnętrznym czy też w swoim otoczeniu. Praktykuj uważne oddychanie, by wrócić do tego co dzieje się w chwili obecnej. Pozostawaj w kontakcie z tym co zachwycające, orzeźwiające i uzdrawiające, wewnątrz i na zewnątrz ciebie. Zasiewaj w sobie nasiona radości, pokoju i zrozumienia, aby ułatwić pracę nad przekształceniem głębokich poziomów swojej świadomości.

8. Nie wypowiadaj słów, które mogą powodować waśnie i rozłamy w społeczności. Rób co tylko możliwe, aby załagodzić i rozwiązać wszelkie konflikty, nawet te najmniejsze.

9. Nie mów rzeczy niezgodnych z prawdą dla własnej korzyści lub, aby zaimponować innym. Nie wypowiadaj słów, które wywołują podziały i nienawiść. Nie rozpowszechniaj wieści, których prawdziwości nie jesteś pewien. Nie krytykuj i nie potępiaj rzeczy, których nie jesteś pewien. Zawsze mów zgodnie z prawdą i w sposób konstruktywny. Miej odwagę mówić głośno o niesprawiedliwości, nawet jeśli może to zagrozić twojemu własnemu bezpieczeństwu.

10. Nie używaj społeczności buddyjskiej dla własnej korzyści lub zysku, ani nie przekształcaj jej w partię polityczną. Społeczność religijna powinna jednak, zdecydowanie sprzeciwiać się uciskowi i niesprawiedliwości i dążyć do zmiany sytuacji, nie angażując się przy tym w konflikty pomiędzy różnymi stronami.

11.Nie wykonuj pracy, która szkodzi ludziom i naturze. Nie inwestuj w przedsiębiorstwa, które pozbawiają innych szansy na życie. Wybierz zajęcie, które pomaga realizować twój ideał współczucia.

12. Nie zabijaj. Nie pozwalaj innym zabijać. Wykorzystaj wszelkie możliwe sposoby, aby ochraniać życie i zapobiegać wojnie.

13. Nie posiadaj niczego co powinno należeć do innych. Szanuj cudzą własność, lecz uniemożliwiaj drugim odnoszenie korzyści z ludzkiego cierpienia lub cierpienia innych gatunków żyjących na Ziemi.

14. Szanuj swoje ciało. Naucz zajmować się nim z szacunkiem. Nie traktuj swojego ciała jedynie jako narzędzie. Zachowuj energie witalne (seksualną, oddechu i duchową) na realizację Drogi. (Dla braci i sióstr, którzy nie są mnichami i mniszkami:) Ekspresji seksualnej powinny towarzyszyć miłość i zobowiązanie. W relacjach seksualnych bądź świadom możliwości spowodowania przyszłego cierpienia. Aby zachować szczęście innych, szanuj ich prawa i zobowiązania. Bądź w pełni świadomy odpowiedzialności związanej z wprowadzaniem do świata nowego życia. Medytuj na ten świat do którego zapraszasz nowe istoty.

Z książki “Interbeing": Fourteen Guidelines for Engaged Buddhism, revised edition: Oct. 1993 by Thich Nhat Hanh, published by Parallax Press, Berkeley, California

Czcigodny Thich Nhat Hanh jest mnichem buddyjskim, poetą, aktywistą pokojowym i autorem. Mieszka w społeczności monastycznej w południowo-zachodniej Francji, gdzie naucza, pisze, zajmuje się ogrodnictwem i pracuje na rzecz pomocy uchodźcom na całym świecie. Dużo podróżuje prowadząc odosobnienia poświęcone sztuce świadomego życia. Przeprowadził m.in. specjalne odosobnienia dla amerykańskich weteranów wojennych, psychoterapeutów, artystów, działaczy ekologicznych i dzieci.

Tłumaczenie: Jan Skoczylas

źródło: viewonbuddhism.org

Tekst pochodzi ze strony ekobuddyzm.pl

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Joga i Medytacja
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Joga i Medytacja
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
sklep
Słowniczek
Siddhi

Sanskrycki termin siddhi może znaczyć "osiągnięcie", "spełnienie" lub też "doskonałość". Czasem używny jest wyraz mahasiddhi (wielkie osiągnięcie). Śiwasanhita podaje 6 szczególnych warunków wstępnych do osiągnięcia sukcesu w jodze: 1) Wiśwasa - ufność, że duchowa ścieżka i nasze wysiłki będą owocne 2) Śraddha - wiara 3)...

Szukaj haseł na literę:
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu