25 kwietnia 2008, 19 urodziny Panczenlamy.
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

25 kwietnia 2008, 19 urodziny Panczenlamy.

wtorek, 23 września 2008

Justyna Moćko

Na prośbę czytelników od dziś będziemy zamieszczać aktualne informacje (bądź streszczenia wydarzeń, działań) dotyczące Tybetu. W najbliższym czasie (25 kwietnia) są 19 urodziny Panczenlamy. Panczenlama jest uznawany za jedną z najważniejszych postaci religijnych Tybetu. Kiedy w 1989 roku niespodziewanie zmarł X Panczenlama, rozpoczęły się poszukiwania jego kolejnej inkarnacji.

Kiedy w 1995 r Dalajlama rozpoznał w Gendunie Czokji Nimie XI Panczenlamę, sześcioletni wtedy chłopiec i jego rodzina zniknęli bez śladu. Podejrzenia, że Panczenlama został porwany przez władze Chin, zostały potwierdzone w 1996 roku, kiedy chiński rząd poinformował Komitet Praw Dziecka ONZ, że chłopiec i jego rodzina znajdują się pod jego "ochroną".

Gendun Czokji Nima musiał zniknąć, by komunistyczne władze mogły mianować następcę XIV Dalajlamy, który żyje na wygnaniu w Indiach - twierdzą organizacje broniące praw Tybetańczyków. Wedle tradycji bowiem dalajlamowie i panczenlamowie rozpoznają wzajemnie swoje inkarnacje. Mając "własnego" panczenlamę, Pekin mógłby odebrać Tybetańczykom ostatnią ostoję ich narodowej tożsamości - religię.
Państwo chińskie mianowało innego sześciolatka, Gjalcena Norbu, jako prawdziwą, nieuznawaną przez większość Tybetańczyków, inkarnację. Obaj chłopcy są ofiarami chińskich działań mających na celu zdominowanie i poddanie kontroli Tybetańczyków, ich religii i kultury.

Kim jest Panczenlama?
W tradycji buddyzmu tybetańskiego wierzy się, że w kilka lat po śmierci wybranych przywódców religijnych, można zidentyfikować ich reinkarnacje - są to małe dzieci. Dzieci te, nazywane tulku, przystępują do 20-letniej, pełnej rygorów nauki, która ułatwia im duchowy rozwój oraz przekazuje bogatą wiedzę ich duchowej linii z pokolenia na pokolenie.
Dlatego historia Gedhuna Czokji Nimy zaczyna się na długo przed jego narodzinami. Jego historia ciągnie się przez pokolenia, aż do czasów, kiedy linia Panczenlamów została odnaleziona.
W XV w. I Dalajlama założył ważny klasztor Tashi Lhunpo w tybetańskim mieście Szigace, na zachód od stolicy, Lhasy. Dwieście lat później, kiedy V Dalajlama był małym chłopcem, jego duchowym wychowaniem na mnicha i uczonego zajmował się opat klasztoru Tashi Lhunpo (Lobsang Chokyi Gyaltsen). Historia podaje, że gdy opat umarł, Dalajlama (znany również jako "Wielki Piąty") poświęcił klasztor jego niedawno zmarłemu nauczycielowi oświadczając, że będzie on odradzał się, a każdy następca będzie znany jako dzierżawca linii Panczenlamy (tybetański termin "Pan-czen" oznacza "wielki uczony").
Podążając za deklaracjami i propozycjami Dalajlamy, młody Panczenlama został odnaleziony jako małe dziecko i dorósł, aby spełnić swoją rolę. W ten sposób rozpoczęła się linia Panczenlamy w klasztorze Tashi Lhunpo.
Według tradycji, Dalajlama jest jednocześnie świecką głową państwa i duchowym przywódcą. Wierzy się, że jest emanacją Avalokiteśvary, Bodhissatvy Współczucia. Panczenlama, lub też "Wielki Uczony", odgrywa przede wszystkim religijną rolę. Uważa się go za emanację Amitabhy, Buddy Nieograniczonego Światła.
W miarę upływu czasu, Panczenlama stał się jednym z głównych nauczycieli i przywódców w buddyzmie tybetańskim. W Tybecie uważa się, że jest drugi po Dalajlamie i tylko Dalajlama może mieć na niego wpływ.
Panczenlamę łączy z Dalajlamą bardzo specjalna i unikatowa relacja. Ten z nich, który jest starszy, traktowany jest przez Tybetańczyków jak "duchowy ojciec", a młodszy jak "duchowy syn". Tybetańczycy traktują też Dalajlamę jak duchowe "słońce", wobec "księżyca", którym jest Panczenlama. Starszy lama przekazuje nauki buddyjskie i inicjacje młodszemu. Przez pokolenia Panczenlama i Dalajlama utrzymali wyjątkową relację nauczyciel-uczeń, w której starszy jest mentorem dla młodszego. Starszy lama może również pomóc w odnalezieniu i zidentyfikowaniu reinkarnacji młodszego.
Kiedy w 1983 r. urodził się X Panczenlama Lobsang Trinlej Czokji Gjaltsen, Tybet był niepodległym krajem, a XIV Dalajlama małym chłopcem. Z powodu stale pogarszającej się sytuacji politycznej Tybetu po chińskiej inwazji w 1949 r., okupacji, która po niej nastąpiła i aneksji w 1959 r., dwaj tulku musieli szybko dorosnąć. W roku 1959 XIV Dalajlama, którego życie było zagrożone, był zmuszony udać się na wygnanie do Indii wraz z 80 tysiącami Tybetańczyków.
Panczenlama, młody 21-letni mężczyzna, pozostał w Tybecie i został wyznaczony przez Partię Komunistyczną na pełniącego obowiązki przewodniczącego Komitetu Przygotowawczego. Następne 30 lat spędził na podróżowaniu między Tybetem i Pekinem i zbieraniu prawdziwych informacji o rzeczywistej sytuacji Tybetańczyków pod chińskimi rządami. Obserwacje Panczenlamy podczas jego podróży stworzyły podstawy do jego słynnej petycji 70 tysięcy znaków, która w końcu spowodowała jego skazanie i uwięzienie przez chiński rząd.
Śmierć X Panczenlamy, w 1989 r, w wieku 50 lat była dla Tybetańczyków wielkim ciosem.
Według tradycji, J.Ś. Dalajlama rozpoznaje reinkarnację Panczenlamy i kieruje jego kształceniem aż do dorosłości. Będąc jednak na wygnaniu, J.Ś. Dalajlama nie uzyskał zgody od chińskiego rządu na skontaktowanie się z grupą poszukiwawczą. To opóźniło poszukiwanie, zazwyczaj dokonywane dwa lata po śmierci lamy.
W końcu grupa poszukiwawcza została utworzona, składała się z wysokich lamów z klasztoru Tashi Lhunpo. Ich wskazówki pochodzą z wizji, które proroczo kierują poszukiwania prawdziwej inkarnacji. Podążając za mistycznymi znakami, lamowie sprawdzają najbardziej wiarygodnych kandydatów, prosząc ich o zidentyfikowanie przedmiotów należących do poprzedniego Panczenlamy. Później konsultują się z wyroczniami, wykonywane są wróżby, w celu ponownego potwierdzenia ostatecznego kandydata. J.Ś. Dalajlama zazwyczaj przewodzi tym ostatnim etapom.
Grupa poszukiwawcza opracowała listę licznych młodych chłopców, którzy mogli być potencjalnymi następcami X Panczenlamy. Poprzez ukryty kontakt, J.Ś. Dalajlama otrzymał informacje i zdjęcia tych chłopców. Dokonując wróżb, zidentyfikował i ogłosił Gedhuna Czokji Nimę inkarnacją X Panczenlamy 14 maja 1995 r.
17 maja 1995 r. 6-letni chłopiec i jego rodzice zniknęli z domu, rzekomo zabrani dla ochrony pod opiekę chińskiej policji. Uważając ogłoszenie nowej inkarnacji Panczenlamy za bezprawne, 29 listopada 1995 r. chińskie władze ciągnęły losy ze złotych urn, aby wybrać swego własnego Panczenlamę. Został nim 6-letni Gjaltsen Norbu, którego następnie intronizowano 8 grudnia 1995 r., wywołując masowe protesty w całym Tybecie.
Tybetańczycy podkreślali, że J.Ś. Dalajlama powinien odgrywać rolę w identyfikacji Panczenlamy.
Z powodu przetrzymywania XI Panczenlamy w areszcie o nieznanym położeniu, Tybetańczycy i zwolennicy wolności religijnej na całym świecie martwią się o jego fizyczny dobrobyt i duchowe wykształcenie. Tybetańska tradycja wymaga, aby Panczenlama otrzymał opiekę i nauki w klasztorze Tashi Lhunpo dla jego dobra i odpowiedniej religijnej edukacji. Pomimo ogólnoświatowych apeli, Gedhun Czokji Nima i jego rodzice pozostają w areszcie. Chiny odmawiają dostarczenia informacji o ich miejscu pobytu lub stanie i nie zezwalają żadnemu niezależnemu obserwatorowi na zobaczenie się z nimi. Obawy budzi fakt, że prawdopodobnie poddawany jest indoktrynacji przez urzędników, którzy użyją chłopca do wsparcia chińskiej polityki w Tybecie.
Organizacje monitorujące przestrzeganie praw człowieka nazywają go najmłodszym więźniem politycznym świata
Jedyna autentyczna fotografia Panczenlamy, zrobiona tuż przed jego zniknięciem, jest w Tybecie przedmiotem kultu. Za jej posiadanie Tybetańczycy trafiają do więzień lub obozów pracy.

Na podstawie artykułów ze strony
http://panczenlama.pl
http://ratujtybet.org

CO MOZESZ ZROBIC?
1.Podpisz petycje do polskich władz w sprawie Panczenlamy. Wejdź na stronę http://panczenlama.pl i złóż swój podpis pod petycją. Mamy juz 2888 podpisów - niech Twój będzie następny!

2.Prześlij znajomym link do strony, zachęcając ich do popierania akcji i podpisywania petycji! Justyna Moćko
justyna@joga-joga.pl
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Joga i Medytacja
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Joga i Medytacja
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
sklep
Słowniczek
Puruszartha

PURUSZARTHA ("cel człowieka") — zbiór podstawowych wartości, których istotą jest zachowanie harmonijnych relacji zachodzących pomiędzy człowiekiem a światem. Wartości te pojmowane są jako cel życia godziwego, a zarazem jako norma, której przestrzeganie gwarantuje właściwą ich realizację. Tradycja indyjska wymienia 4 puruszartha: Dharma - cnota, sprawiedliwość...

Szukaj haseł na literę:
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu