FAQ-ty i mity - Certyfikat Iyengar'a - po wypowiedziach Wiktora Morgulca, Wojciecha Zemka i Krzysztofa Banka. Anna Duszak
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

FAQ-ty i mity - Certyfikat Iyengar'a - po wypowiedziach Wiktora Morgulca, Wojciecha Zemka i Krzysztofa Banka. Anna Duszak

niedziela, 10 czerwca 2012

Anna Duszak

Każda opinia ma swych zwolenników i przeciwników. Szczególnie, gdy próbuje burzyć utrwalone wzorce społecznego funkcjonowania, występuje w opozycji do budowanych struktur, w tworzenie których zaangażowani są ludzie, pieniądze i emocje temu towarzyszące. Jest to prawda "stara jak Świat" i nie spodziewałam się, że tym razem, gdy poruszyłam temat procedury certyfikacyjnej i sposobu jej wprowadzania przez Polskie Stowarzyszenie Iyengar’a będzie inaczej. Tak jak PSJI mogło na swych stronach przedstawić materiały, umieścić swoją opinię (FAQ), ja mogłam z nią nie zgodzić się. Polemizować, co do szczegółów w nim zawartych, rozmawiać telefonicznie, by na koniec w sytuacji braku jakiejkolwiek reakcji, napisać i opublikować artykuł.

I paradoksalnie taka sytuacja - gdy padają różne opinie - miast szkodzić sprawie, pomaga jej, wzbogacając świadomość czytelników, członków Stowarzyszenia, a przede wszystkim osób, które zastanawiają się, czy poddać się systemowi certyfikacyjnemu. Zatem, serdecznie dziękuję wszystkim, którzy na łamach portalu lub pisząc do mnie, zaangażowali się w sprawę. Szczególnie dziękuję panu Krzysztofowi Bankowi - radcy prawnemu - za obszerne wyjaśnienie zawiłości prawnych towarzyszących wprowadzaniu licencji BKS Iyengar’a na zastrzeżone znaki towarowe oraz Wiktorowi Morgulcowi za gotowość bycia pomocnym w sprawie.

Artykuł zatytułowany "Certyfikat Iyengara - kontrowersje wokół Certyfikatu, odpowiedź na artykuł Anny Duszak" opublikowany w dniu 31 maja 2012 roku na stronie portalu joga-joga.pl zawiera, oprócz wprowadzenia napisanego przez Wiktora Morgulca, stanowisko dwóch osób reprezentujących PSJI - p.p. Wojciecha Zemka i Krzysztofa Banka.

Pan Wojciech Zemek - koordynator kampanii "Joga Iyengara - sięgnij do źródeł!" z ramienia PSJI swą wypowiedź ujął w cztery punkty.

Pierwszy z nich przypisuje mi treść, która nigdzie w artykule "FAQ-ty i mity - Certyfikat Iyengar'a" nie znajduje się. Nie przekonywałam w nim czytelników, "że skoro zastrzeżone zostało (jako słowny znak towarowy) nazwisko Iyengar® w mianowniku, można bez ograniczeń używać jego form w innych przypadkach." W artykule ta sprawa nie była poruszana jako wyjaśniona i oczywista!

Co do treści punktu drugiego wyjaśniam, że w żadnym miejscu artykułu nie stawiałam złożenia, że "że przedmiotem licencji jest "metoda Iyengara". Napisałam natomiast, że "wzbudza we mnie głęboki niepokój"…(użycie zwrotu)…."bo nie znajduję dla niego umocowania w posiadanej przez BKS Iyengar’a licencji - "praktykowanie jogi zgodnie z metodą IYENGARA", czy "metoda Iyengara" użyte w. pkt 2c a wielokrotnie powtarzane w FAQ-u zamieszczonym na stronie portalu Stowarzyszenia". Niepokój mój wynikał z faktu, że materiały kierowane są do laików w dziedzinie prawa i wskutek tak używanych sformułowań może on wyciągnąć błędne wnioski. na temat zakresu posiadanego przez BKS Iyengara prawa. Prawa wynikającego z posiadanej licencji w odróżnieniu od zasad, które są swego rodzaju kwalifikacją do udzielania prawa do jej używania.

W punkcie trzecim Wojciech Zemek przypisuje mi twierdzenie, że zasady etyczne nie mogą być jednym z warunków Certyfikatu. Przypominam więc treść swojego artykułu mówiącego o tej kwestii "Zasady Etyczne nie były przedmiotem rejestracji znaku towarowego, ani żadnego innego………. Moim zdaniem, mogą jedynie stanowić wskazówki BKS Iyengar’a, które uzupełniają lub stanowią wytyczne - jako oddzielny dokument udzielanej licencji, nie stanowiąc jej przedmiotu.". Formułując to jaśniej - wskazówki etyczne mają być częścią przyznawanego Certyfikatu - a nie częścią umowy "podlicencyjnej". Uzupełniają licencję i są jej warunkiem koniecznym. Bez spełnienia ich "podlicencja" nie może zostać przyznana Jasnym jest dla mnie, że BKS Iyengar stawia wymogi tym wszystkim, którzy chcą w swej pracy, wspierać się Jego dorobkiem.

Trudno mi się ustosunkować do czwartego i ostatniego punktu sformułowanego przez Pana Wojciecha Zemka, a szczególnie użytego zwrotu "w celach marketingowych", bowiem ten zwrot powinien przede wszystkim znaleźć się na stronach FAQ-u do materiałów certyfikacyjnych na stronie Stowarzyszenia, by jasno odróżnić momenty, kiedy członkowie Stowarzyszenia mogą, a kiedy nie, używać nazwiska Swojego Mistrza.

Na koniec proponowałabym, aby w duchu wypowiedzi p. Krzysztofa Banka poprawić sformułowania zawarte w FAQ-u na stronie Stowarzyszenia, tak by czytający mogli zrozumieć różnicę pomiędzy treścią pisaną w celach komercyjnych od tej, która jest informacją o osobie nauczyciela.

Co do wypowiedzi pana Krzysztofa Banka, jeszcze raz podkreślając mą wdzięczność za zamieszczone wyjaśnienia, pragnę zaproponować, jeśli to nie stoi w sprzeczności z podpisaną umową licencyjną, wprowadzić zmiany w nazewnictwie w następującym kierunku. Celem - jak sądzę i co znajduję w dotychczas publikowanych materiałach i wypowiedziach - wprowadzenia certyfikacji, jest utrzymanie wysokiego poziomu nauczania jogi zgodnie z praktyką wypracowaną przez BKS Iyengara. Temu ma służyć coroczne przedłużanie Certyfikatu.

Czy zatem umowy zawieranej z członkami stowarzyszenia nie nazwać umową certyfikacyjną lub po prostu Umową - Certyfikatem?

Treścią umowy byłoby m.in. oświadczenie podlicencjobiorcy o spełnieniu warunków określonych przez BKS Iyengar’a (zgodnie z pkt 4 umowy licencyjnej) i jako załączniki do niej zostałyby dodane:

- umowa tzw podlicencyjna z dwoma aneksami A i B
- zasady etyczne (czyli treść aneksu C)
- odpowiedni formularz informacyjny.

Proponuję również zmianę nazwy dla części umowy dotyczącej przeniesienia licencji. W miejsce używania słowa podlicencja, czy podlicencyjna, używać zwrotu sublicencja, czy też umowa sublicencyjna. Tradycja naszego prawa zbudowane jest w oparciu o prawo rzymskie. Sub - czyli pod. Sublicencja, umowa sublicencyjna - takiego zwrotu używają wszelkie komentarze i piśmiennictwo.

I na zakończenie jeszcze jedna uwaga. Wspólnotowe znaki towarowe opublikowane są w międzynarodowej bazie wspólnotowych znaków towarowych - OHIM/OAMI. Dostępna jest ona w Internecie. Figurują w niej oba znaki towarowe zastrzeżone przez BKS Iyengara oraz wszystkie wydane licencje. Na dzień 4 czerwca 2012 roku nie widnieje w niej wpis udzielający licencji Polskiemu Stowarzyszeniu Jogi Iyengara.

Jak napisałam we wstępie, różnice zdań pomiędzy ludźmi są codziennością. Każdy z nas ma prawo do wygłaszania swoich opinii. Różne mogą być metody przekazu informacji. Czasami lepiej dla sprawy, gdy używa się narzędzi medialnych. Informacja udostępniana jest szeroko i szybko dociera w miejsca decyzyjne. Nie wiem jaka będzie odpowiedź władz PSJI na treść artykułów, ale nigdy moim zamiarem nie było obrażanie kogokolwiek czy poróżnianie. Opinia, wyrażona w obu artykułach w moim zamyśle ma jedynie doprowadzić do podwyższenia, jeśli mam rację;-) , standardów funkcjonowania Stowarzyszenia, do którego należę od wielu lat.

Na zakończenie refleksja, z którą zmagam się od wielu lat. Dlaczego w "świecie jogicznym" tak żywą akceptacją cieszą się zdania wygłaszane przez nauczycieli jogi będących pedagogami, psychologami, lekarzami, fizykoterapeutami, nauczycielami etc a nie ceni się tych, którzy mają doświadczenie w innych sprawach z szeroko pojmowanego kręgu nauk humanistycznych. Ale dlaczego ograniczam!?
Przecież najważniejszy jest człowiek. Nieważne, jaki zawód reprezentuje. Ważne, by szczerze chciał pomóc w sprawie. Anna Duszak
anmaduku@gmail.com
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Filozofia Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Filozofia Jogi
Inspiracje
Dobrze wykonane pozycje, akrobatyczne ruchy i poruszające się dłonie pozostaną tylko ozdobnikami, jeśli nie dołączymy skupienia na oddechu, które stanowi serce jogi - Kino MacGregor
Słowniczek
Guny

Guny (nić, sznur, struna, przedmiot, cecha, jakość, zaleta) Istnieją trzy guny rajas, sattwa, tamas, które są zasadniczymi składnikami budującymi naturę. Sattwa stanowi podstawę wszystkich materialnych czy mentalnych spraw i działań we wszechświecie, które oświecają, wznoszą czy zachwycają. Odnosi się do tego, co lekkie, jasne, związane...

Szukaj haseł na literę:
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
sklep
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu