Sztuka obsługi burzy. Thich Nhat Hanh.
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Sztuka obsługi burzy. Thich Nhat Hanh.

środa, 11 marca 2015

Thich Nhat Hanh

Burza przychodzi, jakiś czas trwa, a potem odchodzi. Z emocjami jest podobnie - przychodzą, jakiś czas żyją, a potem odchodzą. Emocje to tylko emocje. Jesteśmy czymś o wiele, wiele większym niż emocje. Nie umieramy z powodu jednej emocji. Kiedy więc zauważysz, że zaczynają cię ogarniać - usiądź albo połóż się w stabilnej pozycji, to bardzo ważne. Potem skup uwagę na swoim brzuchu. Twoja głowa jest jak korona drzewa, nie zostawałbym tam w czasie burzy. Przesuń więc swoją uwagę w dół, na pień drzewa, a znajdziesz tam stabilność.

Kiedy skupiłeś się już na brzuchu, obserwuj punkt poniżej pępka i rozpocznij praktykę uważnego oddychania. Rób głębokie wdechy i wydechy, będąc świadom podnoszenia i opadania podbrzusza. Ćwicząc w ten sposób - przez dziesięć, piętnaście czy dwadzieścia minut - spostrzeżesz, że jesteś silny, wystarczająco silny, by przeciwstawić się burzy. Siedząc tak albo leżąc, uchwyć się swojego oddechu w sposób, w jaki ktoś na oceanie chwyta koło ratunkowe. Po jakimś czasie emocje przeminą.

To jest bardzo skuteczna praktyka, ale proszę, pamiętajcie o jednej rzeczy: nie czekajcie, aż będziecie musieli praktykować z silnymi emocjami. Jeżeli tak się stanie, nie będziecie pamiętać jak to robić. Musicie praktykować teraz, dzisiaj, kiedy czujecie się dobrze, kiedy nie ma w was żadnych silnych emocji. To jest właściwy czas na rozpoczęcie nauki. Możecie praktykować codziennie przez dziesięć minut. Usiądźcie i oddychajcie, skupiając uwagę na waszym brzuchu. Jeżeli będziecie to robić przez trzy tygodnie - dwadzieścia jeden dni - stanie się to nawykiem. I kiedy wzbierze w was gniew albo ogarnie przygnębienie, z łatwością przypomnicie sobie tę praktykę. Kiedy raz wam się uda, uwierzycie w nią i będziecie mogli powiedzieć emocjom: "Jeżeli przyjdziecie znowu, zrobię dokładnie to samo". Nie będziecie w was lęku, bo będziecie wiedzieli, co trzeba robić.

Praktykujcie regularnie. Kiedy praktyka ta stanie się już przyzwyczajeniem, a zapomnicie zrobić tego ćwiczenia - poczujecie, że czegoś wam brakuje. Praktyka ta dobrze wpłynie również na wasze zdrowie. Energia uważności to energia Buddy, energia Boga, energia Ducha Świętego; czuję że jest w nas obecna, aby chronić nas bez ustanku. Zawsze, kiedy dotykasz nasion uważności i praktykujesz uważne oddychanie, przychodzi energia Boga, energia Buddy - aby cię chronić.

Kiedy nabierzesz już wprawy, być może zechcesz opowiedzieć o tej praktyce przyjaciołom, krewnym czy dzieciom, jeżeli je masz. Znam matki, które praktykują ze swoimi dziećmi. Trzymając dziecko za rękę, mówią: "Kochanie, oddychaj ze mną. Robiąc wdech, wiem, że mój brzuch podnosi się. Robiąc wydech wiem, że mój brzuch opada". Prowadzą dzieci przez burzę oddychając razem z nimi, aż emocje odpłyną.

Jeżeli wiesz, jak praktykować, będziesz umiał wytwarzać w sobie energię stabilności, będziesz mógł trzymać rękę innej osoby i przekazywać jej tę energię. Możesz pomóc tej osobie przejść przez oko cyklonu; możesz w ten sposób uratować czyjeś życie. Tak wielu młodych ludzi nie wie dzisiaj, jak zająć się swoimi emocjami, tak wielu z nich popełnia samobójstwo.

To jest proste ćwiczenie, ale jakże ważne.

Thich Nhat Hanh, Bądż wolny tam, gdzie jesteś

Czcigodny Thich Nhat Hanh jest mnichem buddyjskim, poetą, aktywistą pokojowym i autorem. Mieszka w społeczności monastycznej w południowo-zachodniej Francji, gdzie naucza, pisze, zajmuje się ogrodnictwem i pracuje na rzecz pomocy uchodźcom na całym świecie. Dużo podróżuje prowadząc odosobnienia poświęcone sztuce świadomego życia. Przeprowadził m.in. specjalne odosobnienia dla amerykańskich weteranów wojennych, psychoterapeutów, artystów, działaczy ekologicznych i dzieci.

Artykuł ukazał się na stronieSanghi Uśmiech Buddy- wspólnoty praktyki uważności,inspirowanej naukami Thich Nhat Hanha

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Joga i Medytacja
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Joga i Medytacja
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
sklep
Słowniczek
Mala

Mala (japa mala, mala) - tybetański lub indyjski sznur modlitewny. Nazwa mala jest terminem, który w sanskrycie oznacza "wieniec" lub "naszyjnik", natomiast japa można przetłumaczyć jako "mamrocząca modlitwa". Służy do odliczania ilości odmówionych mantr, tonalnych wersetów świętych pism, zaklęć lub imion bóstw. Liczba paciorków zależna...

Szukaj haseł na literę:
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu