Słowniczek pojęć jogi: Citta
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Citta

CITTA składa się z trzech elementów:

umysłu (manas) charakteryzującym się zdolnością uwagi, wyboru rozumu (buddhi) czyli intelektu, zdolności rozstrzygania, stwierdzania różnic między rzeczami ego (ahamkara) - tworzące poczucie "ja".
Umysł jest pomostem łączącym poziom fizycznym z poziomem duchowym. Gdy człowiek kieruje się w stronę fizyczności, może zatracić się w pogoni za przyjemnościami. Gdy zwraca się ku duchowości - osiąga stan ostateczny.
Umysł jest przeciągany w obie strony, w zależności od guny - cechy, która w nim przeważa. Są trzy jakości umysłu: satva - oświeca umysł, daje spokój, opanowanie, pogodę ducha
rajas - sprawia, że człowiek staje się aktywny, energiczny, ma silną wolę, w nadmiarze powoduje nadmierną ambicję, surowość, dumę
tamas - pogrąża człowieka w ospałości, bezwładzie, niewiedzy.
W zależności od jakości umysłu powstają jego modyfikacje: pramana - wiedza jako rezultat doświadczeń 5 zmysłów, uzyskana przez:
- pratyaksę - bezpośrednie postrzeganie
- anumanę - wnioskowanie
- agamę - świadectwo świętych pism
viparyaya - błędny ogląd, fałszywa wiedza
vikalpa - fantazja, wyobrażenie
nidra - sen
smrti - pamięć
Umysł nie jest stabilny. Jest poruszany przez: avidya - niewiedzę, ignorancję
asmita - indywidualizm
raga - przywiązanie, namiętność
dvesa - niechęć, odrzucenie
aghnivesa - umiłowanie życia, przywiązanie do rzeczy doczesnych
Dzięki jodze uczymy się powściągać poruszenia umysłu. Poziomy mentalne umysłu:
Umysł świadomy (stan czuwanie)
Umysł podświadomy ( stan uśpienia, głębokiego snu)
Umysł nadświadomy (stan pełnego skupienia, czyli samadhi)

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

ABC Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi