Uddijanabandha - anatomiczne spojrzenie. David Keil
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Uddijanabandha - anatomiczne spojrzenie. David Keil

wtorek, 15 grudnia 2015

David Keil

Ostrożnie podchodzę do przesadnie anatomicznych opisów bandh, ponieważ stanowią one energetyczną a nie fizyczną część ciała. Uważam się przede wszystkim za jogina, a dopiero w dalszej kolejności za anatoma. Niemniej istnieją fizyczne części ciała, które mogą nam pomóc w zrozumieniu subtelnych aspektów ludzkiej anatomii i odnoszeniu się do nich. W wypadku mulabandhy są to mięśnie dna miednicy, w wypadku uddijanabandhy będą to… cóż, porozmawiajmy o tym przez chwilę.

Często pytam ludzi, po czym rozpoznać, że ktoś stosuje bandhy? Jedna z najmodniejszych odpowiedzi głosi, że "widać ich efekty". Innymi słowy w sposobie poruszania się ucznia można zauważyć jakość, którą zapewnia właściwe użycie mulabandhy i uddijanabandhy. Co to za jakość? Mula oznacza w dosłownym tłumaczeniu korzeń, teoretycznie więc stosowanie mulabandhy powinno przejawiać się jako silne osadzenie ucznia w asanie.

Uddijana z kolei oznacza wznoszenie się do góry i często obserwowanym efektem jej stosowania jest ogólna lekkość praktyki i łatwość, z jaką przychodzi ona uczniowi. Słynne, "podniebne" winjasy zaawansowanych uczniów są świadectwem stosowania bandh i ich kontrolowania.

Nie oznacza to, że praktyce z użyciem bandh nie towarzyszy wysiłek mięśniowy, wręcz przeciwnie. Aby wykonać ruch potrzebna jest siła, ale uzyskanie wrażenia lekkości i bezwysiłkowości wymaga użycia tych subtelnych aspektów naszej anatomii.

Zdaję sobie sprawę, że utrzymuję część was w niepewności odwlekając ujawnienie, która część ciała jest powiązana z uddijanabandhą, ale niektórzy z was z pewnością już się tego domyślili. Naturalnie chodzi o mięsień biodrowo-lędźwiowy. Na potrzeby dzisiejszego artykułu spróbuję powiązać działanie mulabandhy i uddijanabandhy.

Słowo mięsień biodrowo-lędźwiowy może przywodzić na myśl trzy mięśnie. Pierwszym jest słabo rozwinięty mięsień lędźwiowy mniejszy (Psoas Minor). Drugim jest mięsień lędźwiowy większy (Psoas Major). Trzecim jest mięsień biodrowy (Iliacus), który w połączeniu z mięśniem lędźwiowym większym tworzy mięsień biodrowo-lędźwiowy. Mięsień lędźwiowy mniejszy jest często pomijany ze względu na niewielkie rozmiary i długie ścięgna, powodujące, że brak mu siły.

Rola mięśnia biodrowo-lędźwiowego jako najsilniejszego w ciele zginacza stawu biodrowego przyciąga uwagę wszystkich zainteresowanych tematem bandh. Zginanie stawu biodrowego jest dla ludzi sprawą podstawową, ponieważ umożliwia poruszanie się do przodu. Mięsień biodrowo-lędźwiowowy jest podstawowym mięśniem umożliwiającym chodzenie. Naturalnie można uprościć proces chodzenia i opisać go jako zgięcie kolana i uniesienie kości udowej umożliwiające postawienie jednej stopy przed drugą, ale z pewnością jest to o wiele bardziej skomplikowany mechanizm. Wymaga współdziałania wielu mięśni, które pozwolą wykonać i zgrać w czasie tę skomplikowaną czynność.

Zasadniczo w czasie ruchu kontrolujemy i przenosimy środek ciężkości naprzód w przestrzeni. Utrzymujemy go za pomocą dwóch długich patyków, które nazywamy nogami. Fizyczny środek ciężkości znajduje się blisko górnej części kości krzyżowej. Jego umiejscowienie nieznacznie różni się u kobiet i mężczyzn. Przenosząc uwagę na inne typy ruchu, na przykład na poruszających się z gracją tancerzy, albo wykonujących gwałtowne zmiany położenia ciała w przestrzeni piłkarzy, zauważymy, że wymagają one przede wszystkim kontrolowania środka ciężkości ciała.

Mięsień biodrowo-lędźwiowy znajduje się w doskonałym miejscu, by to umożliwić. Przebiega po obu stronach ciała, każda z jego stron zbliża się do walcowatego fragmentu mięśni i powięzi opadającego na bok od strony naszego środka ciężkości. Oznacza to, że może wpływać na środek ciężkości.

W czasie wykonywania skoków do przodu, do tyłu, albo unoszenia się do stania na rękach zasadniczo kontrolujemy środek ciężkości w odniesieniu do podstawy danej pozycji, w wymienionych przykładach będą to ręce. Nie lubię upraszczania, ale w wymienionych przykładach chodzi o zachowanie fizycznej i energetycznej łączności ze środkiem ciężkości ciała. Świadomość istnienia mięśnia biodrowo-lędźwiowego, podejmowanie prób jego użycia, wydaje się uruchamiać będący tego następstwem efekt uddijanabandhy - unoszenia się z zachowaniem kontroli i z lekkością. Powinniście przynajmniej poczuć zaczątki tego ruchu, z czasem jego jakość będzie się poprawiała.

Rozmawiając o bandhach należy poruszyć jeszcze jeden temat - oddech. Bez niego, nie ma prany, którą można by kontrolować. Być może omówię to zagadnienie następnym razem.

Jeśli potrafisz odszukać mięsień biodrowo-lędźwiowy i wyprowadzać z niego ruch powinieneś znaleźć w ruchu zarówno siłę i stabilność, jak i kontrolę oraz lekkość.

David Keil praktykuje jogę od 1989 r Jest bezpośrednim uczniem Śri K. Pattabhiego Joisa i jego wnuka Sharatha R. w Majsur w Indiach. Jest autoryzowany przez Ashtanga Yoga Research Institute. Prowadzi warsztaty na całym świecie również z tematu Anatomii dla jogi. Anatomia jest jego pasją.

Więcej informacji na jego temat można znaleźć na stronie: http://ashtangayogamiami.comDodatkowo David prowadzi stronę poświęconą anatomii funkcjonalnej i jej przełożeniu na codzienną praktykę jogi www.yoganatomy.com

Polski przekład artykułu pochodzi z największego w Polsce portalu internetowego poświęconego praktyce, tradycji i historii asztangajogi. Adres portalu www.ashtangayoga.pl

Tłumaczył Łukasz Przywóski

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Filozofia Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
Filozofia Jogi
Inspiracje
Dobrze wykonane pozycje, akrobatyczne ruchy i poruszające się dłonie pozostaną tylko ozdobnikami, jeśli nie dołączymy skupienia na oddechu, które stanowi serce jogi - Kino MacGregor
Słowniczek
Dewa

DEWA - "niebiański, boski, bóg". Nazwa najważniejszej klasy istot nadludzkich, związanych z kreacją, porządkowaniem świata i utrzymywaniem w nim ładu. Według niektórych wersji mitów kosmogonicznych bogowie są produktem procesu stwarzania kosmosu. Wyraźnie określony jest ich stosunek do ładu kosmicznego, mechanizmu funkcjonowania wszechświata. Są oni zrodzeni...

Szukaj haseł na literę:
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi
sklep
Wyszukiwarka Szkół Jogi

Partnerzy Portalu