Joga a rytuał. Radek Rychlik
piątek, 25 marca 2016
Czy joga jest rytuałem? Nie powinna być. Rytualizm jest odejściem od założeń filozofii jogi. Niestety w niektórych szkołach ćwiczenia jogi traktowane są jak rytuał.
Rytuały dają swoim uczestnikom wiele korzyści. Wprowadzają porządek, poczucie sensu w zmiennym, chaotycznym świecie. Uśmierzają lęk. Dają poczucie pewnej kontroli nad rzeczywistością i uczestnictwa w czymś ważnym i potężnym. Obiektywnie patrząc - jest to iluzja - rytuały nie zmieniają rzeczywistości. Mimo to dla wielu osób są ważnym elementem pomagającym zachować równowagę psychiczną.
Rytualizm w jodze jest ciałem obcym - tendencją zapożyczoną z religii. To co stanowi o sile oddziaływania rytuału religijnego na psychikę: uniformizacja, powtarzalność, tradycjonalizm i magiczne myślenie - w domenie ćwiczeń fizycznych jest ograniczeniem a na ścieżce rozwoju świadomości - przeszkodą. Uniformizacja utrudnia lub uniemożliwia dostosowanie ćwiczeń do potrzeb i możliwości ćwiczących. Powtarzalność sprawia, że szybko ćwiczenia przestają nas rozwijać i powodują kumulację napięć w najbardziej obciążonych miejscach. Tradycjonalizm i magiczne myślenie zamykają drogę do racjonalnej analizy ćwiczeń, korzystania z osiągnięć nauki, usprawnień i wszelkiego rozwoju. Na poziomie psychicznym - biorąc udział w rytuale przestajemy szukać odpowiedzi, zadowalamy się fałszywym komfortem psychicznym opartym na iluzji.
Z kolei prawdziwa joga jest praktyką uważności, widzeniem rzeczy takimi, jakie są. Jest akceptacją faktu, że nie ma nic trwałego, że w skali wszechświata jesteśmy pyłkiem istniejącym tylko przez chwilę. Tylko doświadczenie prawdy pozwala nam tę chwilę najpełniej wykorzystać i nie tracić czasu na wznoszenie wokół siebie zasłon iluzji. To doświadczenie przynosi mądrość, radość i spokój. Nauczyciele rozumiejący istotę jogi nie ograniczają się do jednego, rytualnie odtwarzanego zestawu ćwiczeń. Zaskakują swoich uczniów, wyrywają ich świadomość z utartych kolein, skłaniają do refleksji, zadawania pytań. Szanują indywidualne ograniczenia i potrzeby. Prowadzą w stronę prawdy, a nie jej tanich substytutów.
Radek Rychlik to pierwszy w Polsce nauczyciel, badacz i popularyzator dynamicznych odmian hatha jogi. Od 13 lat pracuje nad rozwojem i optymalizacją technik zapewniających zdrowie i harmonię psychofizyczną. W swojej pracy łączy mądrość tradycji Wschodu z osiągnięciami współczesnej nauki.