Słowniczek pojęć jogi: Dwara
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Dwara

Ludzkie ciało jest tak zbudowane, że uwagę świadomości nieustannie przykuwają zdarzenia z zewnętrznego otoczenia. Wszystkie duchowe tradycje są co do tego zgodne. To percepcja zmysłowa uruchamia mechanizm, dzięki któremu świadomość jest wciągana w zewnętrzną rzeczywistość. W hinduizmie ciało porównuje się do zamku, który ma dziesięć bram (dwara).
— metafora ta ma jakieś 4 000 lat i wywodzi się z Atharwawedy, gdzie mówi się o dziewięciu bramach.
Owe bramy to otwory ciała umożliwiające najbardziej bezpośredni i najbardziej intensywny kontakt ze światem zewnętrznym. Owe 10 bram to:
dwoje oczu,
dwoje uszu,
dwoje nozdrzy,
usta,
otwór cewki moczowej,
odbytnica
szew strzałkowy na szczycie głowy.
W Katha -upaniszada wspomina się o 11 bramach, czyli dodaje się pępek.
W Atharwawedzie funkcjonuje 9 bram.
Najważniejszą, z punktu widzenia duchowości, bramą jest szew strzałkowy utworzony wskutek połączenia dwóch kości ciemieniowych czaszki. U niemowląt te dwie kości są jeszcze rozdzielone, tworząc miękki obszar na ciemieniu.
Miejsce to zwane jest także "otworem brahmicznym" (brahma-randhra) albo "kołem wygaszenia" (nirwana-czakra). Obie techniczne nazwy wskazują, że to właśnie w tym miejscu indywidualna świadomość (citta) łączy się ze świadomością uniwersalną (cit). Jest to także miejsce, poprzez które jogin może dowolnie opuszczać ciało, czy to w chwili śmierci, czy też po to, by świadomie podróżować poza ciałem.

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

ABC Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi