Słowniczek pojęć jogi: Swarga
Kalendarium Wydarzeń
Bądź w kontakcie
Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

Informacje Specjalne

pokaż wszystkie

Informacje

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

pokaż wszystkie

Partnerskie szkoły jogi

Swarga

SWARGA (dosł. "wiodący do blasku"), sanskryckie określenie nieba. W jego królestwie zamieszkują Ojcowie (pitaras) i szlachetni zmarli ludzie.
Usytuowane jest ono pośrodku nieba, najczęściej jednak mówi się o tym miejscu jako o najwyższym niebie. Jest to trzecie niebo w najodleglejszym zakątku firmamentu, gdzie świeci wieczny blask.
Niebo jest nagrodą dla dzielnych wojowników za ich wysiłek w walce i za bogate dary ofiarne składane za życia na ziemi. Zmarły pędzi tam słodkie życie w towarzystwie bogów, zwłaszcza Jamy i Waruny. Spełniają się jego wszystkie życzenia. Spotyka tam także swoich krewnych i bliskich. Jego życie wolne jest od ziemskich niedoskonałości, a uciechy są setki razy większe od największych nawet rozkoszy na ziemi.
W późniejszych tekstach wedyjskich mówi się, że zmarli pozbawieni są wszelkich kalectw, jakie dotknęły ich za życia na ziemi. W niebie znajdują się jeziora wypełnione topionym masłem (ghi), płyną strumienie mleka, miodu i alkoholu. Są tam krowy spełniające wszystkie życzenia, nie ma biednych, ni bogatych, potężnych ani słabych.
W Rygwedzie zmarli związani są z ziemią i korzystają z ofiar i darów złożonych, jeszcze za życia.
W Upaniszadach takiemu niebiańskiemu życiu odpowiada niższe i przejściowe szczęście nieba bogów, po którym następuje ponowne wcielenie. Tylko ci, co poznają najwyższą prawdę, osiągają nieśmiertelność i nieprzemijające szczęście połączenia z Absolutem.
W późniejszych tekstach świat niebiański dzieli się na 7 sfer (lub więcej), będących domenami poszczególnych bogów, ich awatar lub innych bogów. Płynie tam rzeka Ganga. Do nieba Indry trafiają wojownicy, którzy polegli w walce.
Opisy niebios w ortodoksyjnej literaturze bramińskiej są mniej liczne, bowiem głównym celem hindusa jest moksza, wyzwolenie z pęt sansary, a nie pragnienie przejściowego szczęścia w niebie w towarzystwie również przemijających bogów oraz pięknych i pełnych temperamentu nimf niebiańskich.
Jedynie bardzo późne teksty poszczególnych sekt tworzą z nieba miejsce ostatecznego i nieprzemijającego szczęścia, tworząc namiastkę wyzwolenia dla niższych warstw społecznych, dla których wyrwanie się z kołowrotu sansary poprzez poznanie jest niemożliwe do zrealizowania.

Wyszukiwarka Wydarzeń

Organizujesz wydarzenie?
 Dodaj je do naszego kalendarza!

ABC Jogi
Polecamy
JOGA SKLEP - Akcesoria do Jogi