Tirukkural
TIRUKKURAL - święta księga południowych Indii. Autorem był mędrzec imieniem Walluwar (Tiruwalluwar).
Człon Tiru oznacza w odniesieniu do człowieka - czcigodny, a w odniesieniu do księgi - święty, święta.
Kural z kolei znaczy skrót, brewiarz, krótkość.
W wyrazie Tirukkural środkowe "k" uległo podwojeniu zgodnie z wymaganiami pisowni tamilskiej.
Kural składa się z 133 pieśni, po 10 dwuwierszy każda. Jeden wiersz jest długi, drugi krótki.
Te 133 pieśni skupione są w trzech księgach:
1). Arattuppal - o obowiązku [1-38],
2). Porutpal - o rządności [39-108],
3). Kamattuppal - o miłości [109-133].
Na ogół utarły się następujące nazwy kolejnych części: I - Sztuka życia, II - Sztuka rządzenia, III — Sztuka miłości.
Tytuły podrozdziałów brzmią: Payiram - wprowadzenie,
Illarawi-yal - o życiu rodzinnym,
Turawarawiyal - o ascezie,
Arańyal -o państwie,
Angawiyal - o członkach rządu,
Olipiyal - o różnym,
Kalawiyal - o miłości przedmałżeńskiej,
Karpiyal -o współżyciu małżeńskim.
Tirukkural uznawany jest dotychczas w Tamilnadzie za księgę świętą, o czym świadczy to, że na terenie tego stanu, w sądach, świadkowie - oczywiście hinduiści - składają przysięgę, kładąc rękę (zwyczajem zapożyczonym od Anglików) właśnie na tej księdze.
Pierwsza część Kurala - Sztuki życia cechuje bezkompromisowa prawość, sugestywność dowodzenia oraz mocne trzymanie się ziemskich realiów. Język jest klarowny i komunikatywny, nie wymaga żadnych komentarzy.Część druga, Sztuka rządzenia, jako całość nie ma tak wyraźnego oblicza. Celem, jaki miał przyświecać autorowi tego dzieła, miało być przygotowywanie infanta do objęcia dziedzicznego tronu.
Trzecia część to właściwie nowela erotyczna formalnie udramatyzowana przez przydzielenie poszczególnych kwestii trzem osobom: On, Ona i Przyjaciółka. Przyjaciółka jest pośredniczką pomiędzy kochankami, a zarazem komentatorką ich postępowania. Próbka:
47 O gruntownym przemyśleniu każdego czynu
463 Mądry nie akceptuje niepewnych poczynań,
Co na szwank mogą honor wystawić 53. O stosunku do krewnych i przyjaciół
524 Cóż, że wielki dostatek człowieka otacza,
Skoro nie ma nim kogo otaczać 58. O dobroci
574 Jakaż korzyść jest z oczu, gdy nie są już w stanie
Na świat spojrzeć z łagodnym uśmiechem? Bibliografia
Tiruwalluwar Tirukkural Święta księga południowych Indii,.Ossolineum,, 1977
Praca zbiorowa: Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej. Semper, Warszawa, 1992
Georg Feuerstein Joga Encyklopedia, Brama -Książnica włóczęgów i uczonych, Poznań 2004